Talvinen ympäristö
matkailun näyttämönä.
Talveen
ja lumiseen maisemaan sisältyy merkittävä osa Suomen matkailun
mahdollisuuksista, mikä perustuu maantieteellisten tekijöiden
takaamaan paksuun ja riittävän kauan säilyvään
lumipeitteeseen ainakin Pohjois- ja Itä-Suomessa. Kirjassaan Lumen
ja suven maa Kai-Veikko Vuoristo ja Nina Vesterinen toteavatkin lumen
ja jään olevan Suomen talvimatkailun mahdollisuuksien ytiminä.
Lumi ja jää eivät matkailussa vielä
sellaisinaan takaa menestyviä matkailutuotteita. Itse asiassa ne
ja ylipäätään kylmä talviaika ovat pikemminkin
muodostaneet ongelmia ja esteitä matkailun kehittämiselle. Tässä
suhteessa muutos on tapahtunut monin osin vasta viime vuosina, ja talven,
lumen ja jään hyödyntämisessä on yhä edelleen
käyttämättömiä mahdollisuuksia. Kuitenkin jo
nyt talvi on Lappiin suuntautuvassa matkailussa taloudellisesti tuottavampi
kuin perinteisen huippusesongin muodostanut kesä. Matkailijavirroista
kaksi kolmasosaa liikkuu lumettomaan aikaan, mutta Lapin matkailutaloudesta
se tuottaa vain yhden kolmasosan. Loput tuloista muodostuvat talviaikaan
lumessa ja talvisessa luonnossa tapahtuvista aktiviteeteista. Nykyisin
lumi ja jää ovatkin matkailun keskeisiä vetovoimatekijöitä.
Ne mahdollistavat monipuolisten luonto- ja kulttuuriaktiviteettien ja
elämysten tuotteistamisen sekä talven esteettisten tekijöiden
hyödyntämisen ja jatkokehittelyn.
Vaikka talvesta on muodostunut parin viime vuosikymmenen aikana merkittävä
matkailusesonki, luminen ympäristö ei ole matkailullisesti uusi
asia. Ensimmäisiä organisoituja hiihtomatkoja Lappiin tehtiin
jo 1920-luvulla ja toisen maailmansodan katkaisema kasvu jatkui varsin
nopeasti 1960-luvun alkupuolella. Viimeaikainen kehitys poikkeaa kuitenkin
määrältään, luonteeltaan ja tuotteiltaan aiemmasta
matkailusta. Muutos perustuu monin osin kasvavaan kansainväliseen
matkailukysyntään. Sen taustalla on yleinen matkailun globalisoituminen
ja uudenlaisen matkailukysynnän syntyminen.
Edellä mainittua muutosta kuvataan matkailututkimuksessa usein siirtymisellä
fordistisesta tuotannosta kohti jälkifordistista tuotantoa ja sen
mukaista yksilöllistyvää ja uusia elämyksiä etsivää
kuluttamista. Matkailussa tämä tarkoittaa siirtymistä massaturismista
yksilölliseen matkailuun ja eri kuluttajaryhmiä tehokkaasti
erotteleviin tuotteisiin. ”Vanhan” ja ”uuden”
matkailutuotannon ero ei kuitenkaan ole kategorinen, vaan kyse on uudenlaisesta
tavasta tuotteistaa matkailuympäristöjä esimerkiksi yhdistelemällä
erilaisia luonto- ja kulttuuriympäristön elementtejä ja
palveluja toisiinsa. Tästä ovat esimerkkinä viime vuosina
syntyneet lumihotellit: lumi viittaa kulttuurisesti kylmään
ja ehkä osin ankeaankin ympäristöön eli päinvastaisiin
mielikuviin kuin hotelliyöpyminen.
”Uutta matkailua” ei tule ymmärtää itsenäisenä
matkailun muotona. Se on pikemminkin matkailutuotantoon liittyvä
laadullinen ja toimintakulttuurinen piirre ja suuntaus. Talvinen luonto
eri elementteineen on sen kautta kytkettävissä osaksi kulttuuriympäristöjä
ja paikallisuutta matkailun tuotteistamisessa.
Talven, lumen ja jään avulla voidaan yhdistää toisiinsa
erillään pidettyjä luonnon ja kulttuurin matkailullisia
vetovoimatekijöitä. Esimerkiksi erilaisissa talvitapahtumissa,
kuten lumi- ja jääveistofestivaaleissa, yhdistetään
monia eri tekijöitä. Lumesta ja jäästä on rakennettu
myös hieman pitkäaikaisempia ja vuodesta toiseen toistuvia kohteita
matkailun vetovoimatekijöiksi. Ne ovat samalla näyttämöitä
matkailutapahtumille ja tilaisuuksille. Esimerkiksi Kemin Lumilinna edesauttaa
alueen laajaa matkailukehitystä. Vastaava kohde on Ruotsin Lapin
Jukkasjärvi, jonka lumihotelli teattereineen, talvisine rakenteineen
ja tapahtumineen perustuu lumen, jään, talvisen maiseman ja
paikallisuuden yhdistelyyn ja tehokkaaseen matkailutuotteistamiseen.
Lumesta ja jäästä ei kuitenkaan ole
tarkoituksenmukaista rakentaa lukumäärällisesti kovin
monia ”itsenäisiä” kohteita, vaan kehittämiskohteena
ovat jo olemassa olevien matkailukeskusten ympäristöt. Tätä
työtä on jo joissakin kohteissa, kuten Levillä, tehty.
Lumen ja jään työstämisen avulla matkailukeskusten
esteettistä ympäristöä on mahdollista parantaa ja
muunnella vaihtuvien tarpeiden mukaan. Lisäksi nykytekniikat ehkä
mahdollistaisivat lumen ja jään tuomisen uutena, joskin hetkellisenä,
attraktiona myös kesäajan matkailuympäristöihin.
On huomattava, että lumi- ja jääveistokset ja -rakenteet
ovat itsessäänkin teoksia, mutta niillä on myös
matkailullista arvoa ja matkailu tuo niille osaltaan yleisöä
ja lisäarvoa.