Talvi fantasian
ja draaman näyttämönä.
Lapin läänissä
on tuotettu viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana joukko ulkoilmaesityksiä,
joissa talvi on noussut päärooliin fantasian ja draaman näyttämönä.
Olen tutkinut näitä esityksiä kartoittamalla lehtiartikkeleita
sekä haastattelemalla toiminnassa keskeisesti mukana olleita henkilöitä.
Aineistoista muotoutui kuva talvisen ympäristön näyttämöllisistä
mahdollisuuksista. Talvi on luonut upeat puitteet kymmeniin esityksiin,
mutta sen merkitys kokonaisuudelle on lavastusta tärkeämpi.
Talvi tuo esityksiin koettavaksi kokonaisen pohjoisen kulttuurin, sen
visuaaliset ja toiminnalliset piirteet, sekä siihen liittyvät
tarinat ja uskomukset.
Tarkastelen talvea fantasian ja draaman näyttämönä
lähinnä Lilja Kinnunen-Riipisen johtaman Talviteatterin tuotannon
sekä Pyhätunturin ympäristössä esitettyjen talvitapahtumien
kautta. Tapahtumien luojat ovat tehneet Lapissa pioneerityötä
talven elementtien esille nostamisessa ulkoilmaesityksissä. Teosten
narratiivinen taso liittyy usein juhlapyhien kansanperinteeseen. Myös
uskonto sekä luonnonhenkiin liittyvät mytologiat ovat esitysten
ehtymättömänä lähdemateriaalina. Tarinat syntyvät
lisäksi ympäristöstä ja luonnonelementeistä:
pimeys ja valo, kylmyys ja lumi luovat tarinoille paitsi kehykset, usein
myös sisällön. Talviteatterissa etenkin metsä ja siihen
kietoutuva suomalainen mytologia ovat uskonnollisten teemojen ohella keskeisellä
sijalla. Teoksille on luonteenomaista perinteinen, suomalainen sadun tenho.
Yli kymmenen vuoden ajan Pyhätunturilla tuotetun Noitarumpu teoksen
(vuodesta 2002 Tulirumpu) lähtökohtana on ollut alusta
alkaen ainutlaatuinen jylhä ympäristö. Itse Pyhätunturi
ja paikan tarinat ovat synnyttäneet teoksen idean. Paikkaa ei ole
valittu erillisen muualla tuotetun esityksen kulissiksi, se on ollut ensin.
Sama lähtökohta on löydettävissä Tunturin taidepajan
talveen, lumeen ja jäähän perustuvasta Turjan taika
esityksestä sekä muista alueella viimevuosina tuotetuista talvisista
tapahtumista.
Paikkasidonnainen taide (site-specific) on ollut voimakkaasti läsnä
ympäristötaiteen lisäksi erilaisissa happeningeissä
sekä performansseissa 1960-luvulta lähtien. Ympäristö
ja toteuttamispaikka ovat vaikuttaneet merkittävästi tutkimieni
tapahtumien ilmaisuun ja muotoon. Paikkasidonnaisuuden aste vaihtelee
luonnollisesti näiden talvisten esitysten moninaisessa kirjossa.
Ainoatakaan niistä ei voida luokitella paikkaa hallitsevaksi
teokseksi. Teokset ovat selkeästi paikalle ominaisia; niiden
suunnittelussa on otettu huomioon esityksen sopivuus paikkaan. Osaa teoksista
voidaan luonnehtia myös paikan määrittelemiksi,
jolloin teoksen sen muoto, materiaali ja jopa syntyprosessi ottaa paikan
huomioon. Teoksen syntyä edeltää monipuolinen paikkaan
tutustuminen ja usein orientoituminen paikan historiaan, tarinoihin ja
annettuihin merkityksiin.
Pyrkimys aitoon ja alkuperäiseen on nähtävissä Talviteatterin
ja Pyhätunturin taidepajan teosten teemoissa ja toteutuksessa. Ennen
kaikkea se näkyy esityspaikan ja ajankohdan valinnassa, talvisessa
ympäristössä. Lilja Kinnunun-Riipinen muistelee Talviteatterin
syntymisen lähtökohtia seuraavasti: "Tajusin, mitä
merkitsee kylmän kauneus, mitä on lumi, mitä on se et on
pitkään pimeä, miten se puhdistaa ja millä tavalla
lavastaa tietyllä tavalla uudenlaisen näkökulman maailmankaikkeuteen.
Se on nimenomaan lavastus tää valtava pimeys, tää
lumen määrä".
Talviteatterin pitkäaikaisen visualistin mukaan haastavinta ovat
juuri luonnon asettamat vaatimukset: Kun lunta on monta metriä ja
on kova pakkanen, vaatii se "karua mieltä uppuroida siellä
ja tehdä niitä reittejä". Kaikkein eniten esitykset
ovatkin luonnosta riippuvaisia, esimerkiksi tykkilumi ei koskaan voi korvata
sitä viimeistelyä, jonka pakkanen ja kuura tekevät. Luonto
järjestää aina jännittäviä ja upeita yllätyksiä.
Talvitapahtumien tarjoama kulttuurimatkailutuote pyrkii lähtökohdiltaan
ja teemoiltaan tarjoamaan autenttisuutta, joka on keskeinen turismiin
ja turistitypologioihin liittyvä ilmiö. Kyse on turistille luonteenomaisesta
autenttisuuden ja alkuperäisyyden kaipuusta ja tämän kaipuun
toteuttamisesta lavastetussa muodossa. Turismin on nähty liittyvän
modernin länsimaisen ihmisen elämäntapaan ja moderniin
yhteiskuntakehitykseen. Moderni ihminen on menettänyt kosketuksen
autenttisuuteen ja aitoon. Vaikka tapahtumat tarjoavatkin autenttisuutta
turisteille lavastettuna, on osassa tapahtumissa intentiona myös
yleisön, paikallisen yhteisön, tai ainakin tapahtumien toteuttamiseen
osallistuneiden henkilöiden aktivointi. Kysymys autenttisuudesta
on läsnä myös kiinteärajaisen taideobjektin muuttumisessa
tilalliseksi ja ajalliseksi, katsojan tulkinnan kautta täydentyväksi
spektaakkeliksi, joiksi tutkimuskohteitani voi myös luokitella.
Esitysten muodon analyysiin olen soveltanut ajatusta turismista modernina
rituaalina. Esitysten rituaalinen siirtymäriitti voidaan kuvata kolmeosaisella
rakenteella. Ensimmäinen osa on irtautuminen, joka tapahtuu vaeltamalla
suunniteltua reittiä pitkin, virittäytyen talvisen luonnon suuruuden
kokemiseen sekä sadun ja mytologian maailmaan. Toisessa osassa, liminaalisessa
rajatilassa, jossa maailma kääntyy nurin eivätkä tavallisen
elämän sosiaaliset säännöt ja suhteet päde
tilapäisesti, tapahtuu esitys. Se on usein draaman kohokohta sekä
tapahtuman näyttämöllisin osuus. Kolmannessa osassa, liittymisessä,
poistutaan usein eri reittiä paikalta ja laskeudutaan sivilisaation
ja arjen maailmaan. Yleisö ei vaikuta aktiivisesti tapahtumien kulkuun,
vaan sitä osallistutetaan talvisen vaelluksen kautta kokemaan teosta
moniaistisesti. Yleisö toimii tärkeänä esitysten elementtinä,
osana tapahtumaa. Keskeisimpään rooliin esityksissä nousevat
kuitenkin pakkanen ja lumi, talvinen ympäristö ja itse luonto
fantasian tai draaman lähinnä korostaessa niitä.
Talvisia ulkoilmaesityksiä ovat tuottaneet useat muutkin tahot kuin
Talviteatteri tai Pyhätunturin Taidepaja. Vaikka uudet, kehitteillä
olevat talvitapahtumat eivät tarvo Lapissa neitseellistä hankea,
on jokainen uusi hanke kuitenkin toivottavasti tahollaan myös auraamassa
uusia uria talvitaidemaastoomme. Toiminta upeissa talvisissa puitteissa
tarjoaa itsessään rikkaan lähtökohdan erilaisten esitysten
toteuttamiselle niin muodon kuin sisällönkin suhteen. Monet
tarkastelun kohteena olleet pioneeriesitykset kestävätkin edelleen
katsetta juuri herkän ympäristösuhteensa vuoksi.