Talvi 1900-luvun
pohjoissuomalaisessa kuvataiteessa.
Suomalaisessa taiteessa elää kaksi toisilleen
vastakkaista talvea. Toisaalta talvi on kuoleman metafora ja toisaalta
hohtavat keväthanget ovat kansallisromantikkojen löytämiä
identiteettisymboleja. Hugo Simbergin Halla ja monet Eino Leinon
runoista ovat koskettavia talven ja kuoleman kuvauksia. Kun hallatar
haastaa, soi sävel sortuvin siivin, ja kun Halla harmaja emäntä
pitelee pahoin poikiaan, kasvaa siitä rampoja, raakoja ja kitukasvuisia
lapsia. Leinon runojen hiihtäjä on puolestaan hiljainen ja
murheellinen. Hän hiihtää yksin tai kuolema kupeellaan,
ja vain kevään aavistus tuo talvirunoihin valoisia sävyjä.
Kokivatko tunnetut pohjoissuomalaiset taidemaalarit
Einari Junttila (1901 – 1975), Reidar Särestöniemi
(1925 – 1981) ja Kalervo Palsa (1947 – 1987) talven
synkäksi vai onnelliseksi vuodenajaksi? Mitä merkityksiä
talvi, lumi ja jää edustavat heidän teoksissaan?
Einari Junttilan talvimaisematuotanto on mittava. Pienikokoisissa akvarelleissaan
hän on kuvannut erilaisia lumisateita, tuiskuja ja pyryjä sekä
arkista ympäristöä, kuten lumenluontia tai poropulkkia.
Talvisodassa maalatut maisemat ja tapahtumat, kuten nuotiotulet tai tuhoutuneet
rakennukset, ovat oma kokonaisuutensa. Sodan jälkeen Junttilan talvimaisemat
muuttuivat keväthangiksi, tykkylumen peittämiksi puiksi ja lumisiksi
tuntureiksi. Nämä aiheet liittyivät hiihtoturismiin, maalausten
myyntimahdollisuuksiin ja talven yleiseen estetisoitumiseen. Lappilaiselle
maisemalle oli käyttöä uutena kansallissymbolina, kun Karjalan
metsät oli menetetty sodassa Neuvostoliitolle.
Junttilan nuoruuden lumituiskuille ja myöhemmille
tykkylumikuville on yhteistä sopusointu talven kanssa. Junttila
on tarkkaillut talvea ja kuvannut sitä liittämättä
kylmään ja lumeen esimerkiksi kuoleman metaforaa. Elsa Montellin
raanut ovat samalla tavalla talven kanssa sopuisia teoksia. Pyry,
Riekonpyytäjä, Kaamos, Karhun talviuni, Arktinen horisontti
tai Sininen hetki ovat hänen talvisia raanujaan. Niiden
värit ja sommittelu kuvaavat talviympäristön erilaisia
hetkiä.
Toisin kuin Junttila ja Montell monet kuvataitelijat
ovat vihanneet talvea. Reidar Särestöniemi koki nuorena talviahdistuksia,
joita seurasi keväisin ja kesäisin riemu ja työvimma.
Brita Polttila kertoo kirjassaan Reidar taiteilijan päättäneen
vallata talven maalaamalla syystalvea, harmaita varvikkoja ja tummanvioletteja
värejä. Reidar hieroi sovintoa sekä pimeyden että
kuoleman kanssa. Lopulta syystalven suru ja ahdistus vaihtuivat ystävyyteen
talven kanssa.
Yksi syy taidemaalarien talvivihaan on syyshämärä, jossa
luonnonvalo ei riitä maalausten värien hehkuttamiseen. Esimerkiksi
Liisa Rautiainen on asunut vuosien ajan marraskuut Etelä-Ranskassa.
Myös Reidar Särestöniemi pakeni talvea ulkomaille. Usein
matkat kestivät kuitenkin vain muutaman kuukauden, ja Särestöniemen
tuotannossa on monia talviaiheita, kuten riite jäätyvässä
joessa tai keväästä kertovat kirsisääsket. Tunnettuja
ja rakastettuja talvikuvia ovat myös Huurrekoivikko-teokset.
Vaikka luontokokemukset eivät ole Kalervo Palsan taiteen keskeisin
teema, myös Palsa samaistuu luontoon ja kuvaa itseään luonnon
keskellä. Palsa käyttää talvea ja lunta kertovina
elementteinä. Joissakin teoksissa on kinoksiin peittyneitä lämpöpattereita
ja toisissa huoneen sisällä on talvi mutta ulkona kesä.
Nämä teokset kuvaavat Palsan kylmää vajaa, jossa hän
asui ja työskenteli. Lisäksi lumi ja jää kuvaavat
ahdinkoa ja ahdistusta, sisäistä kylmyyttä tai kylmää
henkistä ilmapiiriä. Teosten tunnelataus ei ole kuitenkaan kurjisteleva.
Varsinkin Paluu-maalauksissa ja -sarjakuvissa, joissa mies hiihtää
huoneessa lumisateessa, tunnelma on rauhallinen ja jopa juhlava. Kittilään
palaava Palsa rakentaa töissään tarinaa suuresta taiteilijasta,
jonka ainoa vaihtoehto ja taiteen lähde on pohjoisessa asuminen ja
eläminen. Palsan hiihtäjä on Eino Leinon hiihtäjän
sukulainen.
Hyvä on hiihtäjän
hiihdellä,
kun hanki on hohtava alla,
kun taivas kirkasna kaareutuu -
mut hauskempi hiihtää, kun ruskavi puu,
tuul`ulvovi, polku on ummessa
ja tuisku on taivahalla.
Eino Leino: Hiihtäjän hyräily
Junttilan, Särestöniemen ja Palsan talvisuhde ei ole yhtenäinen,
mutta ei niin vastakkainenkaan kuin ensisilmäyksellä vaikuttaa.
Keskeistä on talven vivahteiden tarkkailu ja tasapainoisen talvisuhteen
rakentuminen joko arkitöiden tai maalaamisen avulla. Kun talvi on
väline yksinäisyyden ja kuoleman käsittelyyn, vaikuttaa
siihen liittyvän myös talven (ja kuoleman) kanssa sinuiksi tuleminen
– jonkinlainen talven kunnioittaminen.
Tultaessa 2000-luvulle useat pohjoissuomalaiset taidemaalarit käsittelevät
edelleen talvea aiheenaan. Pekka Kyrö maalaa lumituiskuja ja Helena
Junttilan tussipiirrokset sijoittuvat valkoisiin maisemiin. Tuula Turkki
on käyttänyt puolestaan valkoista muovinarua, peltiä ja
huovutettua villaa kuvatakseen pakkasta, kuuraa, jäätä
ja lunta. Hänen teoksiinsa on liittynyt lappilaiseen elämysteollisuuteen
kohdistuvaa kritiikkiä kysymyksenä, mihin monitasoiset ja keholliset
talvikokemukset unohtuvat talven markkinoinnissa.