Talvi ja satu
Eurooppalaisissa kansan- ja taidesaduissa talvi on aika merkillinen kausi.
Kun sitä on kuvattu suhteellisen harvoin, se ei ole ainoastaan merkillinen
vaan sadun kannalta merkittävä miljöö. Löydän
kansansatujen kohdalla kaksi selitystä talven suhteelliseen harvinaisuuteen.
Ensiksikin niin sanotun vaellusteorian mukaan sadut
ovat syntyneet pääsääntöisesti subtrooppisella
ja jopa trooppisella alueella, Intiassa, Persiassa ja Egyptissä.
Sieltä ne ovat kertojien mukana vaeltaneet Etelä-Eurooppaan
ja pohjoisemmaksi. Siten on ollut luontevaa, että niissä on
säilynyt eräänlainen ikuinen kesä, joka on sallinut
sadun henkilöille ja tapahtumille tavallaan "helpon" miljöön,
kun ei ole tarvinnut taistella arktisia oloja vastaan.
Toinen selitys satujen synnylle on C. G. Jungin kehittämä
niin sanottu kollektiivisen alitajuisen teoria. Samanaiheisia satuja on
syntynyt itsenäisesti kaikkialla siksi, että ihmiskunnan eräänlainen
yhteinen kollektiivinen muistivarasto tuottaa niitä. Sadut ovat omaksuneet
syntypaikkansa miljöön: intialaisilla on omankaltaisessaan ja
inuiteilla omankaltaisessaan maailmassa tapahtuvia satuja. Omaksuessaan
tapahtumapaikaksi kertojien oman ympäristön sadut olisivat tavallaan
niiden tuote eikä talvella olisi suurempaa sisäistä merkitystä,
koska siihen on sopeuduttu. Sitä ei ole siten tarve korostaa.
Sen sijaan joissakin taidesaduissa eurooppalainen
kirjailija antaa talvelle sadun henkilöiden ja tapahtumien kannalta
symbolisen ja sisäisen merkityksen. Tarkastelen seuraavassa talvea
niiden perusteella. Olen jättänyt pois joulua käsittelevät
sadut, joissa talvi on eurooppalaisessa kontekstissa itsestään
selvyys. Valitsin kohteiksi seuraavat sadut ja saturomaanit, joissa talvi
muodostaa lyhyenäkin episodina merkittävän osan miljöötä:
H. C. Andersenin Lumikuningatar (1844), Yrjö Kokon Pessi
ja Illusia (1944), C. S. Lewisin Velho ja leijona (Narnia-sarjan
1. osa, 1950) sekä Tove Janssonin Taikatalvi (1957).
Talvelle ominaisia piirteitä saduissa ovat kylmyys,
lumi ja jää, pimeys ja yö, luonnon väliaikainen kuoleminen
sekä kauneus. Lumi, kylmyys ja pimeys yllättävät kesään
tottuneet satuhenkilöt. Erityisesti lumi on ihme. Muumipeikko yllättyy,
kun sitä sataa ylhäältä käsin. Herättyään
talveen hän on ajatellut, että lumi on kasvanut maasta niin
kuin ruoho. Illusia taasen luulee, että taivaalta putoilee höyheniä.
Molemmat yrittävät selittää talven kokemusmaailmastaan
käsin. Lumi on tehnyt aiemmin tutun maailman oudoksi peittäessään
ja pyöristäessään tutut muodot. Väliaikaisuuteen
kuuluu, että lämpö sulattaa lumen. Lumikuningatar-sadussa
Kai-poika murehtii tätä ihaillessaan kädellään
olevaa lumikidettä. Talvi sekä saa kaipaamaan kesää
että yhdistää kootessaan kaikki pikkuotukset sisään
tarinoimaan takkavalkean ääressä. Muuten – kuten
pikku Myy sanoo – kylmyys saa heidät yhtä hauraiksi kuin näkkileipä.
Kun sadut ovat päähenkilön kannalta
selviytymistarinoita, talvesta nousee vaarallisia vastustajia. Lumikuningatar
on sellainen lumotessaan Kain. Hänen kaltaisiaan ovat myös Narnian
Valkea Velho ja Taikatalven Jäärouva, kaikki kauniita ja valkoisia
mutta kylmiä. He ovat kielteisiä äitihahmoja, joiden suudelmat,
hengitys ja ruoka ovat elämän kannalta vaarallisia. Pessi ja
Illusia joutuvat taistelemaan lumikko Martesia eli Valkoista Kuolemaa
vastaan.
Koska sadun sankarin on selvittävä talvesta
ja hän saattaa olla ymmällään ja jotenkin pieni, saduissa
on myös häntä auttavia eläimiä, lintuja ja ihmeellisiä
olentoja. Ne opettavat häntä selviytymään, ja hän
luonnollisesti voi auttaa itse itseään. Lumikuningattaressa
Gerda-tyttöä auttavat linnut sekä poro. Kun hän taistelee
lumista hirviölaumaa vastaan, hänen hengityksensä huuru
muuttuu enkeleiksi, jotka nujertavat vihollisen. Pessissä ja Illusiassa
pienet eläimet opettavat päähenkilöille, miten keiju
ja peikko selviävät talvesta hankkimalla ruokaa varastoon ja
tekemällä pesäkolon. Pahassakin on jotakin myönteistä,
sillä kuolleen Martesin turkista Illusia saa itselleen turkin. Narnian
asukkaat ja kultainen leijona Aslan taistelevat Valkeaa Velhoa vastaan.
On kyse hyvän ja pahan välisestä taistelusta ja kun hyvä
voittaa, tulee kesä. Talvi on väliaikainen ja välttämätön.
Sen aikana luonto nukkuu eikä mikään kasva. Silti kasvun
aiheet ovat piilossa lumen alla. Jos satuja tulkitaan psykologisesti ja
symbolisesti, talvi edustaa eräänlaista tietoisen minän
lepotilaa. Se voi olla kuva masennuksesta, epävarmuudesta ja kriisistä.
Talviunen jälkeen heräämme entistä tietoisempina,
parhaillamme oman itsemme ja henkisen eheytemme löytäneinä.
Kun talven kielteiset voimat on nujerrettu ja käännetty
hyödyksemme, löytyvät sen ilot ja kauneus. Muumilaaksossa
pikkuotukset iloitsevat huomatessaan, miten lumessa voidaan leikkiä:
laskea mäkeä, hiihtää, heitellä lumipalloja.
Talven kauneutta symboloi Illusia, siipensä menettänyt keiju.
Hän pääsee kulkemaan talvisessa metsässä vasta
sitten, kun hänellä on yllään lämmin turkki,
joka on tehty Valkoisen Kuoleman nahasta. Hän ihailee jään
ja lumen kimallusta ja huokaa: "Tämäkö on se talvi,
jota minä pelkäsin? Tämäkö on se vuodenaika,
jonka yli pessimistit tahtovat nukkua? Tämäkö on se kuolema,
jota me pakenimme?"