Talvi kuvataiteessa
Kylmyys on liitetty pohjoiseen Antiikin filosofin Aristotelen ajoista
alkaen. Keski- aikaisen ajattelun mukaan talvi ja kylmä ilmasto
muokkasivat ihmisten käyttäytymistä ja tekivät Pohjolan
asukkaista vihanmielisiä ja eläimellisesti käyttäytyviä.
Dante Alighieri kuvaa kirjassaan Jumalainen näytelmä Helvetin
monikerroksisena maan uumeniin jatkuvana kuiluna. Mitä suurempi
synti sitä syvemmällä maan uumenissa syntinen riutui.
Yksi kamalimmista rangaistuksista oli joutua ikuiseen kylmyyteen, jään
ja roudan keskuuteen.
Vuonna 1555 ilmestyneestä Olaus Magnuksen teoksesta Pohjoisten
kansojen historia tuli keskeinen ja laajasti Euroopassa levinnyt tietolähde.
Magnus kävi luultavasti Pellon korkeudella ja kuvasi toisaalta
omia kokemuksiaan mutta toisaalta lainasi antiikin ja keskiajan kirjoittajia.
Niinpä myös Magnukselle pohjoinen oli pakkasen, sodanjumalan
ja henkiolentojen paikka. Varhainen kirjallisuus piti talven keskeisiä
elementtejä – kylmyyttä, pakkasta, jäätä
ja lunta – negatiivisina ominaisuuksina. 1600- ja 1700-luvun tutkimusmatkailijat,
turistit ja seikkailijat kuvasivat talvea äärimmäisenä
kokemuksena – vain paloviina kelpasi juotavaksi kaiken muun jäätyessä.
Ensimmäiset talvikuvat esittivät Ahvenanmaan jäistä
ulappaa ja lumisen metsän keskellä loimottavia revontulia.
Niiden tekijä oli ruotsalainen runoilija ja upseeri A. F. Skjöldebrand,
joka julkaisi matkakuvauksen vuonna 1799 tekemästään
matkasta, joka ulottui Tukholmasta Turun, Oulun ja Tornion kautta Nordkapiin.
Hänen kanssaan matkustanut italialainen Giuseppe Acerbi lainasi
luvatta matkatoverinsa kuvia omassa matkakuvauksessaan. Englantilainen
Sir Arthur de Capell Brooke matkusti pohjoiseen nimenomaan talven takia
1820-luvulla. Hän esitteli kuvateoksessaan hevosella ajamista joen
jäällä ja poroilla matkaamista umpihangessa, lumimyrskyjä,
jäätä, kylmyyttä ja pimeyttä. Varhaiset kotimaiset
kuvateokset karttoivat talven kuvausta. Vasta vuonna 1873 ilmestyneessä
kirjassa Matkustus Suomessa oli kolme talvikuvaa, mutta tuolloin maalaustaide
oli jo alkanut kuvata talven kauneutta.
Magnus ja Ferdinand von Wright olivat 1840- ja 1850-luvun vaihteessa
suomalaisen talvikuvauksen uranuurtajia. Heidän maalaustensa taustalla
vaikutti romanttinen suhde luontoon ja erittäin pikkutarkka maalaustyyli.
Valitettavasti talvikuvauksen kehitys katkesi suomalaisten lähdettyä
opiskelemaan Saksaan Düsseldorfiin 1850-luvulla. Taiteilijat viettivät
kesäkaudet Suomessa tehden maisemaluonnoksia seuraavaa lukukautta
varten. Lisäksi taiteilijat omaksuivat keskieurooppalaisen maisemaihanteen.
Kaikesta huolimatta talvea kuvattiin 1860- ja 1870-luvuilla, mutta taustalla
oli usein kesä. Hjalmar Munsterhjelminkin talvi oli lumella kuorrutettu
kesä.
Ulkoilmamaalaus, realismi ja Hippolyte Tainen estetiikka muuttivat
taiteilijoiden suhtautumista kuvattavaan kohteeseen. Ulkoilmamaalaus
sai taiteilijat hakeutumaan aiheidensa luokse ja realismin mukaan aihe
oli kuvattava mahdollisimman todenmukaisesti. Tainen mukaan taide oli
tietyn ympäristön ja rodun tuote, minkä takia taiteilijat
alkoivat etsiä maansa ja kansansa omaleimaisuutta. Niinpä
Victor Westerholm, Axel Gallén ja Elin Danielson alkoivat 1880-luvulla
soveltaa ulkoilmamaalausta suomalaiseen talvimaisemaan.
1880- ja 1890-luvun myötä talvi ja lumi tulivat osaksi suomalaista
identiteettiä ja isänmaan attribuutiksi, kansalliseksi tunnusmerkiksi.
Talvi oli kansallinen ylpeyden aihe ja osoitus selviytymisestä
vaikeissakin oloissa. Nyt talvi hyväksyttiin Suomea esittelevään
vuonna 1893 ilmestyneeseen kirjaan Suomi 19:llä vuosisadalla. Kirjassa
oli runsaasti talviaiheisia kuvia, kuten jäänmurtajat, hylkeenpyytäjät
ja iloiset luistelevat kaupunkilaisnuoret. Talven kauneutta tuotiin
esille myös Axel Gallénin ja Eero Järnefeltin talvimaisemien
kautta. Lumiset maisemat saivat myös uusia tulkitsijoita, kuten
Pekka Halosen, Juho Rissasen, Väinö Hämäläisen,
Väinö Blomstedtin, Gabriel Engbergin ja Juho Kustaa Kyyhkysen.
Talven kuvaus jatkui 1900-luvulla eri tyylien kuten
symbolismin, syntetismin, impressionismin ja ekspressionismin antaessa
oman ilmeensä ja tunnelmansa maalauksiin. Myöhemmin ei-esittävänkin
taiteen virikkeenä ja lähtökohtana on usein talvinen
luonto. 1980-luvun myötä yhä enenevässä määrin
lumi ja jää ovat olleet maa- ja ympäristötaideteosten
materiaalina.