Talvimaisemat Lapin
kirjallisuudessa.
"Lumi on minulle ahdistavaa, ei vapauttavaa.
Se on ahdistavaa puhtaudessaan, värittömyydessään,
puhumattomuudessaan. /„/ Maisemat ovat tuttuja muutamien unieni perusteella.
Ne unet ovat olleet painajaisia."
Pohjoinen yökirja 1981
Näin kuvaa suhdettaan pohjoiseen maisemaan minä-kertoja
Kirsti Simonsuuren (s. 1945) teoksessa Pohjoinen yökirja
(1981). Valon ja pimeyden vaihtelu koettelee kertojaa, ja hän miettii:
"Onko pohjoisen ihminen turvattomampi kuin etelän? Muutunko
miną turvattomammaksi täällä?" Hän on muuttanut
Cambridgesta pohjoiseen, ja maailman reuna siirtyy mentaalisesti Oulun
korkeudelle:
"Ylivieskan takana ei ole enää muuta
kuin Oulu".
Tutkiessaan ihmisiä hän huomaa, että
kaikki inhimillisen elämän muodot ja melkein kaikki ihmistyypit
ovat olemassa pohjoisessa, "mutta ne ovat usein tynkinä, irrallisina,
tuomittuina, ei toteutuneina". Kertoja arvelee, että koska ihminen
joutuu varustautumaan jatkuvasti vihamielistä luontoa vastaan, humanismikin
on vaarassa jäädä hankeen.
Pohjoisella kaunokirjallisuudella on suhteellisen
lyhyt historia. Lapin uudisasukaskirjailijat, papit ja virkamiehet, loivat
Lapin romantiikan peruskuvion sotien välisenä aikana. Lapista
tuli romantikkojen ja seikkailijoiden mystinen maa, jossa sankarit kävivät
revontulien räiskeessä ja pakkasen paukkeessa herooisia henkiinjäämistaisteluita
luontoa ja maagisia voimia vastaan. E. N. Manninen (1893 – 1944)
vie teoksessaan Tunturi uhkaa (1938) lukijan suoraan mystiseen,
aavemaiseen maailmaan:
Sinertävässä, kylmänpolttavassa
autiudessa iiluvat pakkasen hiuteet kuun säteissä. Lumivuorien
yllä sahaavat kylmät, äänettömät valot./—/
kuka nyt uskaltaisi liikkua – aaveitten aikaan? Voisi nousta jängästä
tai kiven alta manalainen, staalon, noidan tappama ihminen.
Kaamosaika on täynnä demonisia voimia myös
Samuli Paulaharjun (1875 – 1944) teoksessa Tunturien yöpuolta
(1934). Tunturien ikuinen vaeltaja alkaa pelokkaasti katsella ympärilleen,
kun kello lyö kaksitoista. Mytologinen pakko ajaa hänet ulos,
liikkeelle, säässä kuin säässä. Ja Paksujalka,
joka on viemässä loveen kuollutta noitaa hautausmaalle, selviää
juuri ja juuri hengissä. Valo pelastaa yön kauhuilta, irrationaalisilta
voimilta.
Luonnonkuvauksen ensisijainen tarkoitus ei kaunokirjallisuudessa
ole todellisuuden jäljentäminen, vaan luonto on tavallisesti
teoksen henkilöiden sielunmaisemaa, toteaa Yrjö Sepänmaa.
Annikki Kariniemen (1913 – 1984) teoksessa Poro-Kristiina
(1952) luonnonkuvauksen tehtävä on osoittaa ihmisen mielen ja
häntä ympäröivän maailman paralleelisuus. Teos
alkaa pakkasyön kuvauksella. Kirjailija vie lukijan suoraan pohjoisen
kaamosyöhön, tiukkuvaan pakkaseen. Päähenkilö
tekee kuolemaa, ja koko talvinen maisema on pysähtynyt kuuntelemaan
hänen yksinäistä tilintekoaan:
Pakkanen oli kiristynyt pahimmilleen Sompiovuoman
laakeilla, jääksijähmettyneillä kaltiokentillä.
Se ei enää paukahtele. Se vain on. Seisoo tiukkana hiljaisuutena
joka taholla selkosta, ylhäällä ja alhaalla. Kiiluvaiset
kipenöivät omaa kylmäänsä taivaan kannelta. Kuun
loistossakin on pakkasen hyytävää kalseutta. On yö,
pitkä ja kirkas, kirkkaampi kuin tämän hetken päivä.
Mutta sitähän ei oikeastaan olekaan. Ei muuta kuin aijaksenvärinen
aamuhämärä ja iltahämärä. Sitten jälleen
ollaan yössä.
Rovaniemellä syntynyt Annikki Kariniemi rakentaa
tuotannossaan tietoisesti maisemallista ja mentaalista eroa etelän
ja pohjoisen välillä. Hän kirjoittaa muistelmateoksessaan
Ristisiipi (1982), miten hänen helsinkiläinen tuttavansa
valitti, että kun on kylmää, pakkasta, Helsingissä
kaikki vihaisesti tyrkkivät toisiaan. Kariniemi vastaa soittajalle,
että pohjoisessa on päinvastoin: pakkanen tekee kaikista rakastavaisia,
niin ihmisistä kuin eläimistäkin:
—/ koirat ketut sudet, jotka ovat maailman
vihaisimpia elikoitamme, haluavat juuri pakkasella viettää lemmen
jalointa juhlaa. Pakkanen tekee niistä rakastavaisia ja ne rakastelevat
yökaudet ja ylistävät rakkautta loppumattomilla joiuillaan
ja tulevat onnellisiksi ja lempeiksi.
Talvinen erämaa on Lapin romantiikan traditioon
kuuluvien sankarillisten eloonjäämistaisteluiden maisemana.
Eksymismotiivi on hyvin tavallinen pohjoisessa kirjallisuudessa: välitilassa,
elämän ja kuoleman, menneisyyden ja tulevaisuuden, sankaruuden
ja pelkuruuden rajalla, ihminen joutuu pohtimaan olemassaolon peruskysymyksiä.
Kuopiossa syntyneen kenraalin ja kirjailijan K.M. Walleniuksen (1893 –
1984) novellissa Lumisokea (1933) sotamies Taivalkoski eksyy
joukko-osastostaan ja joutuu hiihtämään outoja tuntureita
pelkkä tuuli kompassineulana. Kun lumisokeus vie näön ja
toinen suksi katoaa, Taivalkoski on antamassa periksi, mutta itsemurhan
estää muisto kodista, äidistä ja isästä.
Hän jatkaa matkaa ja pääsee turvaan.
Kittiläläisen poromiehen pojan Jussi Lainion
(1898 – 1957) novellissa Suruttoman vaellusta asetelma
on sama: päähenkilö on eksynyt, on talvi, pakkanen, päähenkilö
putoaa hetteeseen, mutta häntä ei pelasta muisto kodista, vaan
primitiivinen raivo ja elämisen vimma.
Hullun kiihkolla, vaahtoa pursuavin suin hän
alkoi pyrkiä petäjän varassa jaloilleen. /—/ hänen
ruumiinsa oli puolittain jäätynyt ja älynsä sammunut.
Kuitenkin hänessä vaistoksi supistunut elämäntahto
vaati takaisin täyttä oikeuttaan /—
Pohjolan elinkautisia 1935
Sankari selviytyy, mutta on kyseenalaista, onko se
voitto vai tappio. Päähenkilö on menettänyt sormensa,
jalkateränsä ja korvalehtensä. Hän elää
elämää, jossa kirjailijan sanoin, "oli vuoroin romantiikkaa
ja ironiaa". Lapin kuvaus alkaa saada realistisia sävyjä,
ja novellissa Umpistaival (1989) Mirjam Kälkäjä
(s. 1939) riisuu lopullisesti miehisen sankaruuden myytin – ja romantiikan.
Ankara luonto ja vastoinkäymiset ovat nitistäneet miehen: tämä
makaa masentuneena sängyn pohjalla. Vaimo kantaa niin taloudellisen
kuin henkisenkin vastuun koko perheestä.
Pistähyttää vihaksi. Tämmöiseen
paikkaan sen piti sakkinsa tuoda, iänikuiseen korpeen, maailman reunalle.
Tässä saa rämpiä, naisihminen, rinta räkää
hölskyen, hameen helmat jäässä. Ukko itse vain makaa
pirtin nurkkasängyssä ja tuijottaa oksanreikää seinässä.
Umpistaival ja muita novelleja 1989
Kaikilla identiteeteillä on kuvitteellinen "maantiede",
ne rakentuvat niille luonteenomaisesta maisemasta, toteaa Stuart Hall.
Kirjallisuudentutkija, kosmopoliitti Kirsti Simonsuuren Pohjoisen
yökirjan kertoja tuntee kuuluvansa Eurooppaan, "uudempaan
aikakauteen ja toista aikaa elävään maapallon lohkoon kuin
tämä". Hänen liikkeensä suunta on kaupungin sydämeen,
ihmisen aivojen ja käsien tekemien rakennusten keskelle.
Taiteilija, kosmopoliitti Esko Sarkkisen (s. 1932)
teoksessa Lumi (1994) minä-kertojan liikkeen suunta on päivastainen:
pois kaupungista, jossa tyhjyys täyttää elämän,
kohti talvea ja hiljaisuutta. Yksinäisessä autiossa maisemassa
hän pohtii mielikuvan ja todellisuuden välistä suhdetta
ja olemassaolon tarkoitusta. "Mikä osa tässä minulla
sitten oli?" kysyy taiteilija. "Olla käsi, silmä,
tietoisuus/—?" Kun monelle Lapin kuvaajalle lumi, talvi ja
kaamos ovat kuoleman metaforia, Petsamossa syntyneelle Esko Sarkkiselle
ne merkitsevät elämää:
Oli sota. Oli kaamos, oli pimeys. Valo oli lumessa,
elämä oli lumessa. /—/ Väänsin suuren, paksun
levyn pystyyn. Aloin muotoilla sitä /—/ Kun veistos oli valmis,
unohduin katsomaan sitä pimeään. Se ei esittänyt
mitään, mutta siinä oli kaikki, lumen olemus, valo, tuoksu,
käden kosketus – siinä oli sielu.