Talvi valokuvassa–turistin
pyhäpäivä, alkuperäisen arki.
Suomen Matkailijayhdistyksen
postikortissa vuodelta 1942 kolme hahmoa hiihtää R.Schaumanin
valokuvaamana Pallastunturin maastossa. Etualan varjossa olevat loivat
tunturit ovat maalauksellisen pehmeämuotoisia. Taaempana häämöttää
terävähuippuinen tunturi kirkkaassa auringon valossa. Kuvan
näkeminen herättää tunteen: tuolla haluaisin olla
minäkin, yksin ajatusteni kanssa. Haluaisin tuntea oman ruumiini
fyysisen rasituksen koettelemuksessa, kokea luonnon parantavan mahtavuuden.
"Kyllä täällä sopii oleskella",
kirjoitti kortissa rovaniemeläinen valokuvaaja Lyyli Autti yli 60
vuotta sitten. "Parhaat terveiseni täältä Pallastunturilta.
Olen sisareni kanssa täällä hiihtelemässä. /
—/ Kun paljon pehmeää lunta vielä täällä,
oli oikein hauska kiertäin, kaartain laskettaa alas. / —/ Maailma
voi todella olla kaunis, on kuin joka päivä olisi ihana pyhäpäivä."
Hanna-sisar yhtyi omassa kortissaan tuntemattoman runoilijan sanoihin:
"Ken laakson pohjasta uskaltaa tuntureille, hän ihmemaailman
nähdä saa, tuntureilla."
Tuohon aikaan talvi postikorteissa kuvattiin hyvin
samankaltaisena kuin nykyäänkin. Talvi on kaunis – ja
se liittyy Lappiin, jota usein romantisoidaan ja eksotisoidaan varsinkin
saamelaisten kuvaamisen kautta. Lapin matkailullinen imago on pitkälti
ollut saamenvärinen, toteaa Jorma Lehtola. Joulupukin ohessa saamelainen
ihminen värimaailmoineen on Lapin myyntivaltti puolen vuosisadan
takaiseen aikaan unohtuneena reliikkinä: paimentolaisena, joita Suomessa
ei enää ole, tai kota-asukkaana, joista viimeisetkin todellisuudessa
muuttivat taloihin 1960-luvulla. Jarkko Saarinen puhuu Lapin tuottamisesta
etnisenä maisemana. Se on maisema, jonka merkitykset on tuotettu
matka-kirjallisuudessa ja matkailumainonnassa.
Turistit kokevat talvea hiihtäen, lasketellen,
koiravaljakolla tai porolla ajaen, ja kaikkea tätä on kuvattu
myös postikorteissa. Matkailun tulevaisuuden näkymät ovat
Lapissa valoisat, toteavat Arto Haveri ja Asko Suikkanen kirjassa Se
on sellainen seutu ja sellainen maa, ja niin tuhannet ja taas tuhannet
turistit välittävät talven viestiä ja "ihmemaailmaa"
postikorteissa eteenpäin.
Aivan toisenlainen talvi näyttäytyy Lapin
kuvaajan, Marja Vuorelaisen dokumentaarisissa valokuvissa saamelaisista.
Hänkin tuli kaukaa, mutta seisahtui vuonna 1957 Enontekiölle
– ja jäi. Vuorelaisen kuvissa talvi on läsnä yhtenä
vuodenajoista. Talvi ei ole toiminnan kohde vaan talvessa toimitaan siinä
kuin kesässäkin. Vuorelaisen kuvissa on arkipäivän
alleviivaamattomuutta, arjen runoutta. Hän kuvasi paljon naisten
ja lasten elämää; naisten jatkuvaa työntekoa ja puuhaa.
Eräässä kevättalven kuvassa kautokeinolainen nainen
kerää puhtaita ja jäätyneitä pyykkejä suongereista,
lomittain laitetuista koivunrungoista, joissa riippuvat myös talousastiat
ja kuivalihat. Taustalla on kodan muotoinen polttopuuvarasto, jota jotkut
turistit olivat erehtyneet luulemaan kodaksi. "Marja Vuorelainen
ei ollut maiseman kuvaaja. Hän tuntuu olleen liian kiinnostunut kuvaamaan
pohjoisen ihmisen ja luonnon välisiä suhteita. Ja silti katsoessani
hänen valokuviaan ajattelen maisemaa – toista, joka on meidän
ulkopuolellamme ja toista, joka on sisällämme", sanoo Jorma
Puranen Vuorelaisen kuvista.
Matti Saanion valokuvissa ilmenee Vuorelaisen kuvien
tapaan yhteisössä saavutettu luottamus. Myös Saanio tuli
"ulkoapäin". Hän on keskeinen hahmo sen tien varhaisena
raivaajana, joka Suomessa johti valokuvauksen hyväksymiseen kuvataiteen
tekemisen välineenä, toteaa Leena Laakso. Saanio tunnetaan erityisesti
pohjoisen elämän kuvaajana 1950-luvulta lähtien.
Saanion ensimmäisen valokuvateoksen Musta
talvi, valkea kesä (1966) etukannessa pientilan pihassa istuva
karhukoira tarkkailee ympäristöä. Kuva on otettu porstuasta
käsin, sisältä. Teoksen valokuvat ovat graafisia, musta-valkoisuudessaan
dramaattisen ekspressiivisiä. Välisävyjä on vähän.
Kuvateos on suora ja konstailematon kunnianosoitus menneen elämän
arjelle. Se ei sääli. Kuvakertomusten välissä soljuu
Paavo Rintalan filosofoiva teksti. Kuvissa "—/ näette
monien talvien pitkän pimeän, raskaan kuin horros, näette
nääntyneitä hevosia ja ihmisjäsenien uupumusta, mutta
näette myös iloa".
Lyyli Auttin, postikortin lähettäjän,
omassa arkisessa valokuvaajan työssä Rovaniemellä talven
kuvaaminen ei ollut itsetarkoitus. Talvi oli hänen kuvissaan läsnä
siinä kuin kesäkin. Turistina Pallastunturilla hänen
talvikokemuksensa ei ollut sen huonompi eikä parempi kuin alkuperäisen
talvi; se oli erilainen. Paavo Rintala kirjoittaa: "Kun lumi tulee
ja te yhytätte siinä ketun jäljet tai hirven jäljet,
seuratkaa niitä: ne johtavat teidät useimmiten pois ajatusta
eksyttävästä melusta; seuratkaa niitä empimättä:
ne johtavat teidät lähemmäs itse ajatusta." Siinä
ajatuksessa voivat kohdata arjen ja pyhän kokijat.
Mervi
Autti |