Arviointi.
Arviointi on osa lumi-
ja jääosaamisen kehittämistä. Parhaimmillaan se on
koko toiminnan ajan jatkuvaa seuranta- ja prosessiarviointia. Kriittistä
tarkastelua vaaditaan kaiken aikaa toiminnan eri osa-alueista. Kaikkia
osallisia tulisikin rohkaista Arviointiin ja erityisesti itsearviointiin.
Teosten valmistuttua tarvitaan lisäksi tuloksiin suuntautuvaa loppuarviointia.
Esimeriksi toimintatutkimuksen malli soveltuu prosessin seurantaan ja
arviointiin: ensin havainnoidaan, dokumentoidaan, reflektoidaan ja lopuksi
analysoidaan kokemuksia ja arvioidaan saavutuksia.
Arviointi voi kohdistua:
1. Lumi- ja jääteosten ja niihin liittyvien tapahtumien laatuun
(teoksen ja tapahtuman vaikuttavuuteen suhteessa tekijöiden intentioihin)
2. Sosiaalisiin vaikutuksiin (koko prosessin ja valmistuneiden teosten
vaikutuksia osallisiin, ympäristöön, yhteisöön,
taidemaailmaan ja yhteiskuntaan)
3. Vuorovaikutukseen (yhteistyö onnistumisen arviointi)
4. Projektille asetettujen oppimistavoitteiden toteutumiseen (oma ja osallisten
oppiminen)
Lumi- ja jääteosten ja niihin liittyvien
tapahtumien arviointi
Teosten laadun arvioinnissa on tiedostettava, arvioidaanko prosessin vai
produktion laatua vai molempia ja millä painotuksella. Vaikka prosessi
on hyvin keskeinen, produktiotakin on arvioitava. Lumi- tai jääveistosta
arvioitaessa voidaan käsitellä veistoksen sommittelua, pintakäsittelyä,
vaikuttavuutta ja suhdetta ympäristöönsä. Arvioinnissa
käsitellään teosta suhteessa tekijöiden tarkoituksiin.
Pohditaan, saavuttaako teos sille asetetut tavoitteet ja onko valittu
menetelmä soveltunut näiden tavoitteiden saavuttamiseen.
Arviointi sitoutuu taidekäsityksiin. Jos taide
koetaan kokemukseksi, eikä objektiksi, teosten laadun arvioinnin
ei tule olla formaalia analyysia vaan vastaanottotutkimusta, kuten yleisön
haastattelua.
Arvioinnin ei tule olla ulkokohtaista. On tarkoituksenmukaista
keskittyä tekijöiden omaan tietoon ja siihen sosiokulttuuriseen
kontekstiin, missä teos on tuotettu. Koska teoksen kokemisen edellytyksenä
on, että sen vaikutuksella on vastineensa kokijan kokemusmaailmassa,
ulkopuolinen kriitikko ei voi arvioida paikkaan ja yhteisöön
kiinnittyneen teoksen taiteellista arvoa.
Sosiaaliset vaikutukset ja vuorovaikutus
Paitsi esteettisyys, taiteelliset kvaliteetit ja
kokemukset, myös sosiaalisten vaikutusten on hyvä olla arvioinnin
kohteina. Arvioinnissa voidaan analysoida vaikutuksia arvonmuodostusprosesseihin,
toiminnan heräämiseen ja tiedostamisen lisääntymiseen.
Vaikutukset voivat kohdistua yleisöön, osallistuvaan yhteisöön
tai tekijöihin itseensä. Projektilla voi olla vaikutuksia myös
toisten taiteilijoiden toimintaan ja taidekäsityksiin. Lisäksi
voidaan tarkastella yleisön lukumäärää ja näkyvyyttä
mediassa.
Sosiaalisten vaikutusten ja teosten esteettisen laadun
arviointiin liittyy valtaan nivoutuvia kysymyksiä. Jokaisessa yhteisössä
jotkut toimijat ovat keskeisemmässä asemassa kuin toiset ja
jotkut määrittelevät, mikä on hyvää tai
uutta luovaa toimintaa. Siten on tiedostettava asetetaanko rahoittajien,
suunnittelijoiden vai tekijöiden toiveet etusijalle.
Projektin tavoitteiden toteutuminen ja itsearviointi
Lumi- ja jääveistoprojektia on arvioitava suhteessa asetettuihin
tavoitteisiin. Voidaan arvioida saavutettiinko vetovoimainen matkailukohde,
oppimistuloksia, yhteistoiminnallisuuden lisääntymistä
tai toiminnallisen talvisuhteen rakentumista. Voidaan myös pohtia
toteutuiko prosessissa yleisempiä tavoitteita, kuten identiteetin
rakentumista, elämänhallinnan lisääntymistä tai
ympäristökriittisyyden lisääntymistä. Jos prosessiin
on osallistunut koululais- tai opiskelijaryhmiä, arvioinnin osa-alueet
voidaan konkretisoida opetussuunnitelmien avulla.
Itsearvioinnissa on keskeistä paitsi oman toiminnan arviointi (missä
onnistuin, mitä olisin voinut tehdä toisin) myös oman oppimisen
arviointi (mitä opin projektin aikana, mistä opin ja mitä
minun olisi vielä opittava.)