Lumiveisto
kouluissa.
Talvitaiteen
erilaisista ilmentymistä lumiveisto on helpoimmin sovellettavissa
kouluopetuksen osaksi – ei ainoastaan kuvataiteen opetukseen vaan
koko kouluyhteisöä läpäiseväksi toiminnaksi.
Monissa kouluissa lumiveistosta onkin hyviä kokemuksia. Tämän
artikkelin lainaukset ovat kokemuksia projekteista, joita kuvataideopettajat
ovat toteuttaneet Virt@-koulutuksen (Taideteollisen korkeakoulu, taidekasvatuksen
osasto) Ympäristökasvatus ja kuvataide yhteisössä
-kurssilla (Lapin yliopisto, taidekasvatuksen yksikkö.)
Lumiveistoprojektin tavoitteena voi olla niin koulun
pihan viihtyvyyden lisääminen, oppiaineiden integrointi kuin
ulkoilmapäivän toteuttaminen tai kouluyhteisön sisäinen
kehittäminen. Usein lumiveistoprojekti soveltuu yhteistoiminnallisuuteen
eri oppilaitosten ja luokka-asteiden välillä.
Traktorit kasasivat pyynnöstäni
ryhmälleni lumikasan, josta satuolento alkoi pikkuhiljaa muotoutua.
/—/ Teos tehtiin läheisen esikoulun pihaan ja esikoululaisten
pyynnöstä teos koettiin 18.1.2002 päivällä
kello 12, ennen päiväunia ruokailun jälkeen. /—/
Teos valaistiin maalaamillamme värikkäillä lasituikuilla.
Esikoululaiset kuuntelivat hiljaa kertomuksen, jonka jälkeen
musiikin soidessa lapset saivat lasketella pitkin peikon pitkää
häntää kukin vuorollaan. Lapset olivat myös sitä
mieltä että peikko on oiva kiipeilyteline. Myöhemmin
esikoululaiset maalasivat peikon vesiväreillä ja käyttivät
lumiveistosta yhtenä toimintakohteena kutsuessaan lähitarhalaiset
puuhapäivään omalle esikoululleen.
—Leena Torkko, Jynkänlahden yläaste
Koulun oma piha on luonteva paikka lumiveistokselle.
Usein pihat ovat talvisin tyhjiä ja autioita tiloja. Toimivat lumiveistokset
muodostavat pihalle tuulensuojia ja paikkoja, joihin voidaan kokoontua
leikkimään, katselemaan veistoksia tai vaihtamaan kuulumisia.
Lumiveistoksilla tai -rakenteilla voi olla myös käytännöllisiä
merkityksiä, kuten tilan rajaaminen tai melun vaimentaminen. Yhtä
hyvin veistokset voivat olla toiminnallisia, esimerkiksi uuteen ympäristöön
sovellettuja perinneleikkien pelialueita. Yhteistyössä autio
piha voi muuttua veistospuistoksi tai seikkailuradaksi.
Projektin teemana oli toiminnallinen leikki,
mikä huomioi kouluyhteisön pienimmät eli ala-asteen
oppilaat. Kun he saivat tietää, että veistokset saa
ottaa käyttöön, riemu oli rajaton! Lumiveistokset keräsivät
koko kouluyhteisön väkeä välituntisin niiden ympärille.
Lumiveistoseläimillä ratsastettiin, laskettiin mäkeä
ja ne olivat välituntileikkien päähenkilöitä.
Yleisön, eli koulun henkilökunnan ja oppilaiden, reaktiot
olivat positiivia. Monet kertoivat seisovansa hevosenkenkäpihalla
ensimmäistä kertaa ja katsovansa koulua uudesta näkökulmasta.
Opiskelijat kokivat, että lumiveistosten aikaansaama muutos pihassa
oli silmiinpistävä ja miellyttävä. Tyhjä
piha täyttyi ihmisistä välituntisin niin kauan kuin
sää salli veistosten olemassaolon.
—Kaija Saari, Pyhäjoki
Parhaimmillaan koulun piha on virikkeellinen oppimisympäristö,
jolla on useita käyttäjäryhmiä. Piha voi toimia harrastus-
ja kokoontumispaikkana koulupäivän jälkeenkin. Talvinen
pihaprojekti edellyttää kuitenkin huolellista suunnittelua ja
yhteistyötä kiinteistöstä vastaavien tahojen kanssa,
jotta löydetään parhaimmat ratkaisut pihan kunnossapidon
ja huoltoajoneuvojen kannalta.
Lumiveisto soveltuu kouluopetuksessa tietoaineiden
ja toiminnallisen oppimisen yhdistämiseen oppilaille mielekkäällä
tavalla. Lumiveistoon voikin liittyä useiden eri oppiaineiden sisältöjä.
Veistossa tutustutaan lumen lujuus- ja muodonmuutosprosesseihin, tiheyteen,
valon heijastamiseen, lumihiutaleen kide- rakenteeseen ja veden eri olomuotoihin.
Veistosten teemaa, aihetta ja muotoa voidaan työstää kuvataiteen,
äidinkielen tai biologian ja historian tunneilla. Myös toteutukseen
voi liittyä oppiaineiden integrointia. Joissakin kouluissa lumimuotteja
on rakennettu teknisentyöntunneilla ja lumiaihiot on poljettu liikuntatunneilla.
8. luokan valinnaiskuvataiteen ryhmä
suunnitteli ja toteutti eläinaiheisia veistoksia. Muutaman oppilaan
ryhmä teki lumenveistokuutioitten tekemiseen tarvittavat levyt
teknisen työn opettajan avustuksella, ja 120 cm x 120 cm kokoiset
lumikuutiot tehtiin liikuntatunneilla kahdessa tunnissa. Kuvataiteen
ryhmä käytti lumenveistoon yhden päivän.
—Kaija Saari, Pyhäjoki
Pieniä teoksia voi veistää kaksoistuntien
aikana, ja jos useat oppilasryhmät työstävät pieniä
veistoksia, muodostuu niistä lopulta isoja kokonaisuuksia. Lumiveisto
soveltuu myös teema- tai ulkopäivän toiminnaksi. Sen sisällöllisenä
painoalueena voi olla ympäristö- tai arkkitehtuurikasvatus:
ympäristön havainnointi ja suunnittelu tai rakentelu ja muotoilu.
Lumiveisto voi olla myös vaihtoehto muiden talviliikuntalajien joukossa.
Lumiveisto on yhteistoimintaa. Kymmenvuotiaat oppilaat
voivat veistää kantiltaan metrin kokoisista lumiaihioista veistoksia,
neljän hengen ryhmissä, reilun kaksoistunnin aikana. Pienissä
ryhmissä vanhemmat oppilaat voivat veistää kooltaan näyttäviä
veistoksia ja lumirakenteita. Koulun yhteisyyttä voi tukea pyytämällä
vanhempia osallistumaan lumirakentamiseen. Veistosten valmistuttua voi
järjestää juhlat tai lumiveistokset voivat itsessään
toimia juhlapäivän näyttämönä tai ulkoilmateatterin
lavasteena.
”Leikkipaikka lumesta ja jäästä”
projektissa rakennettiin teos lumesta ja maitopurkeissa jäädytetyistä
karamelliväreillä värjätyistä jäätiilistä
vanhan Kehräämön pihalle. Työskentelyyn osallistui
Forssan kuvataidekoulun opiskelijoita, vanhempia ja muita paikkakuntalaisia.
Tapahtuma huipentui tuikkujen sytyttämiseen ja asettamiseen teoksen
muurin sisään. Jokainen halukas sai tehdä muuriin kolon
johon sai sitten sytyttää tuikun. Tuikkuja sytytettiin noin
350. Erityisen iloinen olin oppilaiden vanhempien suuresta määrästä
sekä siitä, että joukkoomme oli tullut myös koulun
ulkopuolista väkeä. Huomasin yllätyksekseni, kuinka
paljon löytyi ihmisiä, jotka oikein kaipasivat tämän
tapaista yhteistyönä tehtävää tapahtumaa.
—Teija Lauronen, Forssan kuvataidekoulu.
Lumiveistoprojektin toteuttaminen vaatii aikaa ja
innostusta. Hyvin onnistunut projekti innostaa kuitenkin myös muita
talvitaiteen pariin ja lopulta toiminta on olennainen osa talvikulttuuria
ja -ympäristöjä.
Oppilaat olivat hyvin tyytyväisiä
projektiin. Vaikka työskentely venyi iltamyöhään
ja olimme kaikki läpimärkiä kotiin lähtiessämme,
oppilaat oli silti erittäin tyytyväisiä ja kokivat
palautteen hyvin palkitsevaksi. Oppilaskunta ja tukioppilaat järjestivät
koulullamme Valo-projektin innoittamana lumiveistoskilpailun ystävänpäivän
kunniaksi.
—Leena Torkko, Jynkänlahden yläaste
Lukiossa tai ammattioppilaitoksessa toteutettavassa
lumiveistoprojektissa tavoitteet voivat olla laajat aina aktiivisten kansalaisten
kasvattamisesta yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Vaarainpuisto-projektissa,
joka toteutettiin Ympäristö- ja kuva -kurssin puitteissa, rakennettiin
lumiveistoksia leikkipuistoon. Projektin ja sen saamaan julkisuuden konkreettisena
vaikutuksena oli leikkipuistoalueelle järjestetty talvikunnossapito.
Projektin yhteistyöverkosto oli laaja:
Ympäristöön ja yhteisöön
orientoituvan taidekasvatusprojektin yhteistyötahoina toimivat
Kajaanin Linnan lukion 15 toisen ja kolmannen vuosikurssin kuvataideopiskelijasta
koostuva oppilasryhmä, valtaosa Hetteenmäen Vaaraintien asukasyhteisön
jäsenistä sekä Kajaanin kaupunki, joka lainasi lumiveistoon
tarvittavat muotit sekä antoi hankkeen käyttöön
muutamia puistoyksikön ”miestyötunteja”. Kaupungin
tuki hankkeen onnistumiselle oli huomattava myös siitä syystä,
että se sponsoroi lumen ja jään kuljettamisesta sekä
traktorityötunneista aiheutuneet kulut. Vaaraintien 4–12
-vuotiaat lapset osallistuivat lumiveistosten suunnitteluun, ja 16 asuinalueen
perhettä osallistui aktiivisesti lumiveistomuottien kokoamis- ja
purkutyöhön, lumen tiivistämiseen muotteihin sekä
muuhun lumiveistoa pohjustavaan talkootyöhön.
—Minna Meriläinen, Linnan lukio, Kajaani