Yhteisöllinen
talvitaideprojekti–tähtäimessä ympäristön
esteettisen laadun parantaminen.
Lapin yliopiston
taiteiden tiedekunnan taidekasvatuksen yksikön yhtenä vahvuusalueena
on ollut ympäristö- ja yhteisötaide. Pohjoisen asukkaiden
suhde talveen on siksi ollut opetuksen, tutkimuksen ja kehittämistyön
huomion kohteena. Talvitaidetta on toteutettu projektiopintoina usean
vuoden aikana eri yhteistyötahojen kanssa. Kaupunki ympäristönä
ja yhteisönä asettaa omat haasteensa talvitaiteen soveltamiselle
ja kehittämiselle. Ihmisen nykyinen elämäntyyli jopa unohtaa
talven läsnäolon. Talvi ei sinänsä ole kadonnut minnekään,
mutta sen kohtaaminen ei edellytä nykyihmiseltä mitään
suurempia toimia. Niinpä varsinkin kaupunkiympäristössä
talvi näyttäytyy vääjäämättä kielteisenä
sekä passiivisena ilmiönä, kun talven esteettisyys unohdetaan.
Arkkitehti Tarja Outila onkin muistuttanut, että talvi on loistava
mahdollisuus aistivalle ihmiselle, mutta samalla se on rasite teknistyneelle
yhteiskunnalle. Talvi ei sinänsä ole ongelma, mutta ongelma
muodostuu ihmisen suhteesta talveen.
Kaupungissa toteutettavien yhteisöllisten talvitaideprojektien
lähtökohtana on, että suhde talveen ja talven estetiikka
saa uuden muodon talvitaidetapahtumissa, kun ihmiset lähtevät
joukkona ulos talven keskelle. Usein projektien tavoitteena on myös
aktivoida kyläyhteisöjä tai kaupunkiympäristöjen
talvi-ilmeen kehittämisestä kiinnostuneita tahoja. Projekteissa
pyritään luomaan taiteeseen perustuva viihtyisä ja toiminnallinen
talviympäristö eri alojen asiantuntijoiden yhteistyönä.
Kuvataidekasvatuksen osaaminen on noussut projektien yhdeksi keskeiseksi
tekijäksi. Innostaminen luovaan työskentelyyn on koettu merkitykselliseksi.
Leena Kurjen sanoin: ”innostamisen avulla vahvistetaan solidaarisuuden
henkeä yksilöiden ja ryhmien välillä ja tuetaan ihmisiä
itse osallistumaan yhteisöjensä kehittämiseen.”
Mitä sitten edellytetään toimivalta
yhteisölliseltä talvitaideprojektilta? Projekti alkaa aloitus-
ja suunnitteluvaiheilla, joissa analysoidaan projektin tarve ja muotoillaan
projektin tehtävä ja visio. Jokaisen mukana olevan toimijan
on hyväksyttävä yhteinen päämäärä.
Lisäksi suunnittelun tavoitteena on työstää tarkka
kokonaissuunnitelma, joka sisältää yhteisesti hyväksytyt
suunnitelmat sekä fyysisille lumiteoksille että niiden yhteydessä
järjestettäville tapahtumille. Suunnitelmassa tulee kuitenkin
olla joustovaraa ja vaihtoehtoisia toimintamalleja yllätyksien varalle.
Suunnittelussa yksittäisten suunnittelijoiden
henkilökohtaiset ajatukset yhdistyvät muiden suunnittelijoiden
näkemyksiin, jolloin lopputulos on vuorovaikutuksen muokkaama. Leena
Kurjen mukaan tällainen lopputulos sisältää: ”jännitteitä
yksilöllisen ja kollektiivisen, nykyisyyden ja tulevaisuuden sekä
todellisen ja ihanteellisen välillä.” Myös rahoittajien
ja projektin puuhamiesten toiveet on huomioitava yhteistyön onnistumiseksi,
ja suunnittelijoiden on oltava tietoisia käytettävissä
olevista resursseista.
Projektin onnistunut toteutus vaatii pitäytymistä
sovituissa asioissa ja päätöksissä. Tehokas tiedonkulku
sekä suunnittelijoiden ja toteuttajien sitoutuminen projektiin on
myös välttämätöntä. Laajemmissa hankkeissa
toteutusvaiheessa tarvitaan asiantuntevaa mestaria, joka koordinoi käytännön
toteutusta. Projektissa työskentelevien eri toimijoiden on myös
tiedostettava jokaisessa vaiheessa taiteellisen laadun ja huolellisuuden
merkitys esteettisen kokonaisuuden onnistumiseksi.
Taidekasvatuksen osuus projektissa mahdollistaa lasten
ja nuorten aktiivisen osallistumisen projektin kulkuun. Osallistujat tuovat
uusia ideoita ja samalla he oppivat vaikuttamaan lähiympäristöönsä.
Myös myönteiset oppimiskokemukset ovat tärkeitä, sillä
lapset ja nuoret ovat vasta rakentamassa omaa minäkuvaansa ja henkilökohtaista
ympäristösuhdettaan.
Arviointi on projektin elinkaaren viimeinen vaihe.
Sen ensisijainen merkitys on oppiminen. Tavoitteena on tarkastella kriittisesti
projektille asetettujen tavoitteiden toteutumista ja miettiä eri
toimien tarkoituksenmukaisuutta. Onnistuessaan yhteisöllinen talvitaideprojekti
saa jatkoa seuraavina talvikausina, sillä myönteiset kokemukset
motivoivat ihmisiä sitoutumaan arvokkaaksi koettuun toimintaan. Omakohtaisen
toiminnan ansiosta projektissa mukana olleiden ihmisten lähiympäristö
muuttuu heille merkitykselliseksi paikaksi.
Onnistuneet yhteisölliset talvitaideprojektit
lisäävät omien kokemusteni perusteella ihmisten sitoutumista
oman elinympäristönsä kehittämiseen. Niinpä elinympäristön
talvi-ilmeestä huolehtiminen tai huolehtimatta jättäminen
kertoo paljon yhteisön arvoista ja asenteista. Taidekasvatuksen mukana
olo näissä projekteissa mahdollistaa lasten ja nuorten suoran
vaikuttamisen oman elinympäristönsä talvi-ilmeen kehittämiseen.
Positiiviset oppimiskokemukset ovat omiaan rakentamaan lasten ja nuorten
arvomaailmoja, jotka ohjaavat heidän käyttäytymistään
tulevaisuudessa.