Ympäristötaidetta
talvessa.
Lumi- ja jääveistotaide
pohjautuvat itäiseen perinteeseen. Japanilaiset zeniläis-shintolaiset
talven muutoshetkien kunnioittamiseen pohjautuvat kylärituaalit lumiteoksineen
ja korealais-kiinalaiset juhlat jääveistoksineen ovat muuntautuneet
nykypäivien lumi- ja jäätaidefestivaaleiksi ja levittäytyneet
ympäri pohjoista pallonpuoliskoa. Talvitapahtumat ovat osaltaan tehneet
talvitaidetta tunnetuksi, mutta samalla jähmettäneet lumi- ja
jääveiston yhdenmukaistetuiksi kilpailuiksi. Toisaalta koristeellisuus
ja teknisen taitavuuden osoittaminen, toisaalta formalistinen muotokieli
ovat muodostuneet itseään toistaviksi piirteiksi. Tapahtumat
ovat irrottautuneet alkuperäisestä luonnonläheisyydestään
ja yhteisöllisyydestään. Tylsimmillään lumi-
ja jääveistotapahtumat tuottavat talvisia disneylandeja tai
modernistisia veistospuistoja, jotka toistavat samaa aihepiiriä Japanissa,
Kanadassa, Venäjällä ja Suomessa, kulttuuriin tai sijoituspaikkaansa
vilkaisematta. Parhaimmillaan tapahtumat ovat puolestaan avoimia ja innovoivia
tilaisuuksia, joissa etsitään uusia ilmaisutapoja, sisältöjä
ja vuorovaikutuskeinoja talvitaiteelle.
Talvitaidetta voi veistotaiteen sijasta tarkastella myös ympäristötaiteen
viitekehyksessä. Ympäristö tulee tällöin käsittää
"virtana", joka kulkee lävitsemme aineina, aistimuksina,
havaintoina, kokemuksina, merkityksinä ja arvoina. Ympäristö
ei virtaa pelkästään yksilöissä, vaan koko siinä
yhteisössä, joka ympäristöön kulloinkin liittyy.
Jokainen paikka, kuten kylä, tori, koulu, kaupunginosa, jopa maisema
siinä toimijoiden kokemuksena, on samanaikaisesti ympäristö
ja yhteisö. Ympäristötaiteessa ei siis ole kysymys ulkoilmaan
sijoitetuista veistoksista vaan ympäristön fyysisen ja kulttuurisidonnaisen
olemuksen huomioimisesta teoksen lähtökohtana ja sisältönä.
Ympäristötaide siis huomioi sijoituspaikkansa ensinnäkin
objektiivisina mittasuhteina, aineina, materiaaleina ja niiden kiertokulkuina,
toiseksi subjektiivisina moniaistimuksellisina kokemuksina ja kolmanneksi
intertekstuaalisena, kulttuurissa kerrottuna ja ymmärrettynä
paikkana.
Ympäristötaiteilijat ovat käyttäneet talven elementtien,
kuten jään, lumen ja pakkasen kiertokulkua, "virtaa",
teoksissaan. Andy Goldsworthyn paikkasidonnaisissa teoksissa lumi ja jää
säilyttävät oman luonteensa osana luonnon kiertokulkua,
eivätkä joudu jäljittelemään marmoria tai muuta
veistotaiteen tai arkkitehtuurin materiaalia ja sen muotokielen traditiota.
Teokset saavat ilmeensä ja olemassa olonsa lumisateesta, joen kasaamista
jäistä, yhteen jäätyvistä jääpuikosta
tai lumesta, joka sulaa teoksen katselun aikana. Goldsworthyn ympäristötaide
edustaa luonnonprosesseja huomioivaa paikkasidonnaista taidetta.
Oma taiteellinen toimintani luonnossa perustuu työskentelyyn paikan
materiaaleilla ja sen antamilla virikkeillä ja sisällöillä.
Menen sisään talviseen maisemaan, jolloin ruumiillisuuden ja
esteettisen välinen suhde muodostuu keskeiseksi tekijäksi taiteessani.
Talveen liittyy myös äänimaailman ja ajan kokemus, puhumattakaan
kylmyyden ja viiman kosketuksesta. Itselleni taiteilijana, joka työskentelee
pääasiassa talven parissa, nämä ajan ja paikan kokemukseen
liittyvät ulottuvuudet ovat tärkeitä. En asetu maiseman
eteen sen visuaalisena tarkastelijana enkä rajaa näkymää
kehyksiin; elän maiseman kokemuksen kaikilla aisteillani. Seuraan
siten filosofi Merleau-Pontyn esittämiä fenomenologis-eksistentiaalisia
ajatuksia, joissa ruumiillinen oleminen maisemassa on kaiken ajattelun
ja siten myös taiteen alkuehto.
Ruumiillista työtä vaativa lumi- ja jääinstallaatioiden
teko muuttuu eräänlaiseksi meditaatioksi, jolloin kehon toiminta
avaa tien aistimuksille, ympäristön virralle tajuntaan. Tässä
pysähtymisessä, talvisessa aherruksessa, on valon tajuamisella
keskeinen merkitys. Juuri valon muutokset saavat maiseman itsensä
ja siinä olijan mielialan näyttäytymään uudella
ja erilaisella tavalla. Talvisten taideteosteni yksi keskeisimmistä
ilmaisukeinoista on juuri maiseman valon vangitseminen. Valo ja varjo
ovat jatkuvassa muutostilassa: tammikuun keskipäivänä aurinko
valaisee maiseman horisontin takaa hohtaen, helmikuussa ensimmäiset
säteet synnyttävät ilmassa leijuvissa jääkiteissä
halorenkaita, kunnes lumituisku pehmentää maiseman ja hävittää
valon ja varjon kontrastit. Vapun aikoihin hanki hohtaa jo keskiyön
auringossa. Onnistuessaan lumiveistos vangitsee maiseman oman kauneuden
rajaamalla valon katsojalle helpommin havaittavaksi ja tajuttavaksi.
Lumi- ja jääinstallaatiot ympäristötaiteena eivät
ole ainoastaan luonnon estetiikkaan liittyviä ilmiöitä.
Kuten taide yleensäkin, ne voivat koskettaa ja elävöittää
myös yhteisöjen arjen elämää. Omassa taiteessani
pyrin tarkastelemaan pohjoista talvea, omaa elämismaailmaani, intertekstuaalisena
kertomuksena. Tähän kertomukseen punoutuvat länsimaisen
taiteen ja tieteen rinnalle paikallisten ihmisten kertomukset, merkitykset
ja totuudet.
Talvitaiteessani olen halunnut luoda siteitä pohjoisten kylien asukkaisiin,
heidän perinteeseensä, siihenkin, joka heiltä itseltään
on mahdollisesti hävinnyt muistoista. Toivon, että teokseni
auttavat alueen asukkaita heidän oman elämän ja ympäristön
arvojen tunnistamisessa ja pohjoisen identiteetin rakentamisessa. Veistosteni
muodolliset aiheet ovatkin usein lähtöisin paikallishistoriasta,
kuten tarvekalujen merkintään käytetyistä sukujen
ja talojen puumerkeistä, entisten sukupolvien identiteettisymboleista.
Soveltaessani merkkejä lumi- ja jääveistoksiin luon nykytaidetta,
jossa yhdistyvät talvisen luonnon estetiikka ja paikalliskulttuuria
koskettavat tasot. Onnistuessaan taide avaa uusia näkymiä kummankin
kokemiseen, ymmärtämiseen ja kehittämiseen.
Usein talvitaiteen tekemiseni on prosessi tai projekti, johon sidon mukaan
myös alueen ihmisiä. Teokseni alkaa ympäristöanalyysillä,
jolloin kartoitan niitä mahdollisuuksia, joita työskentelypaikallani
on. Lähtökohtana voi olla vaikka paikan sosiokulttuurinen tilanne.
Useimmiten aloitan työni kartoittamalla paikan kulttuuriperinnettä
ja -historiaa. Oleellisinta on kuitenkin kommunikaatio paikan, sen historian,
paikan nimistön ja alueen ihmisten kertomusten kanssa. Toisin sanoen
teosteni lähtökohdaksi kerään intertekstuaalisen kertomuksen
paikasta ja yhteisöstä. Tähän keräämisprosessiin
aktivoituu usein myös paikallinen yhteisö itse. Suurten lumi-
ja jääinstallaatioiden tekeminen vaatiikin jo sitten runsaasti
yhteistyötä eri tahojen kanssa.
Talvisella ympäristötaiteella on varmasti tulevaisuutta myös
kaupungeissa. Ympäristötaiteellinen lähestymistapa tuo
talven, lumen ja jään kiinteäksi osaksi talvikaupunkiajattelua
ja asukkaiden viihtyisyyden lisäämistä taajamissa. Tapahtumallinen
ja performatiivinen ote mahdollistaa talvitaiteen nivomisen ajankohtaisiin
ilmiöihin kantaaottavan, mutta samanaikaisesti iloittelevan karnevaalitaiteen
tavoin. Monien mielestä talvinen ympäristötaide voi olla
"epäpuhdasta" taidetta, jossa taiteellinen luovuus törmää
toiminnallisen ja sosiaalisen käytettävyyden vaatimuksiin. Itse
uskon talvitaiteen olevan hyvä väline uudentyyppisen sosiaalisesti,
kulttuurisesti ja ekologisesti aktiivisen taiteen kehittämiseen:
sellaisen uuden paradigman mukaiseen taiteen luomiseen, jota esimerkiksi
Suzanne Lacy, Suzi Gablik ja Lucy Lippard ovat teksteissään
peräänkuuluttaneet.