- Kittilä ja Kolari
- Napapiiri
- Ounasrinne
- Rantavitikka
- Syväkangas
- Syväsenvaara
- Utsjoki
The Snow Show –talvitaiteen koulutusprojekti "Rantavitikka".
Yhteistyössä:
- The Snow Show –talvitaiteen koulutusprojekti: Mirva Aalto
- Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma:Sanna Siirtola ja Paula Vertainen
- Rantavitikan koulu
Sisältö: Teemana arkkitehtuuri
Kohde: Rantavitikan koulu, Rovaniemi
Aika: Helmikuussa 2004
- Koulun opettajien lumirakennus- ja veistopaja 28.1
- Viikolla 7 tutustutaan The
Snow Show -teoksiin
- Viikolla 8 lumiaihioiden valmistaminen
- Viikolla 9 lumiaihioiden rakentaminen ja veistäminen
Tavoitteet:
- tuoda talvitaide osaksi koulun opetusta, huomioiden koulun tarpeet
ja resurssit
- tehdä Rantavitikan koulunpihasta viihtyisä toiminnallinen
talvipiha
- saada koulun opettajat mukaan toiminnan suunnitteluun
- liittää arkkitehtuurikasvatuksen sisältöjä
talvitaiteen tekemiseen
- integroida talven kulttuurin ja arkkitehtuurikasvatuksen teemat kuvataiteen
lisäksi myös muihin oppiaineisiin
- tehdä The
Snow Show –taidetapahtuma tutuksi mahdollisimman monelle koululaiselle
ja käyttää tapahtumaa monipuolisesti taiteen opetuksen
oppimisympäristönä
Projektin kuvaus
Taide ja arkkitehtuuri kohtaavat The
Snow Show -talvitaidetapahtumassa. Samalla tavalla Rantavitikan
koulun talvitaideprojektissa haluttiin kokeilla, miten taide
ja arkkitehtuuri voivat kohdata kouluympäristössä.
Rantavitikan koulun talvitaideprojektin tavoitteena oli tuoda talvitaide
osaksi koulun opetusta, elävöittää koulun
pihaa visuaalisesti ja toiminnallisesti sekä tehdä The
Snow Show -tapahtuma tutuksi koululaiselle.
Aloitimme Rantavitikan talviprojektin toimintamallin kehittämisen
järjestämällä koulun opettajille talvitaiteeseen liittyvää
koulutusta. Opettajia ei ollut vaikea houkutella osallistumaan projektiin
sen jälkeen, kun he olivat itse kokeilleet lumiveistoa, lumiharkoilla
rakentamista ja jääveistoa. Koulutuksessa opettajat saivat myös
Luomaan lumesta -virikepaketin. Siihen olimme koonneet lunta, jäätä
ja talvea käsitteleviä tehtäväideoita eri oppiaineille.
Kuvataiteeteen tunneille suunnittelimme arkkitehtuurikasvatuksen tehtäviä,
joita voi toteuttaa talvitaiteen keinoin.
Toiminnan suunnittelussa huomioimme koulun resurssit. Rantavitikan koulu
on vasta muutettu yhtenäiseksi peruskouluksi, joten koko koulun yhteinen
projekti oli hyvin tervetullut. Eri luokka-asteiden ja oppiaineiden opettajat
tekivät projektissa yhteistyötä: liikuntatunneilla poljettiin
lumiaihoita, joita kuvataidetunneilla veistettiin. Koulun opettajien osallistuminen
toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen mahdollisti ryhmäkohtaisen
ja muuhun opetukseen integroituvan toiminnan suunnittelun. Esimerkiksi
alaluokkien veistosten kuva-aiheet löytyivät Kalevalasta ja
lappilaisesta luonnosta, jotka olivat ajankohtaisia aiheita muissakin
aineissa. Toteutunut toiminta antoi eväitä tehdä talvitaiteesta
koulun jokavuotinen perinne.
Rantavitikan koulun talvitaidekokonaisuuden ilmeeseen vaikuttivat arkkitehtuuriteema,
pohjoisuus ja eri oppiaineista nousevat ajankohtaiset aiheet. Koulupihaan
nousi lumikaupunki, jonka labyrinttimaisia seiniä koristivat reliefit
ja jääikkunat. Ensimmäisistä lumiaihioista lähtien
seinät houkuttelivat koululaisia välituntileikkeihin. Kuvataidetunneilla
kaupunkia täydennettiin arkkitehtuurikasvatukseen liittyvien tehtävien
avulla. Kaupungissa oli portti ja portinvartijat toivottamassa tervetulleeksi,
lumesta ja jäästä tehtyjä lyhtyjä valokalustona
ja seinissä ikkunoita. Kuudesluokkalaisten ryhmä rakensi harkoista
uunin, jonka päällä lepäsi jäästä veistetyt
kissat. Kaupungin liepeille kohosi Satulinna, jonka muurit rakennettiin
lumiharkoista. Ajatuksena oli, että muurien suojassa ja lumiveistosten
keskellä voisi lasten kanssa pitää satutunteja. Oma kokonaisuutensa
oli myös pienimpien pihalla, jossa oli lumesta veistettyjä eläinhahmoja,
värillisiä jäämaalauksia ja liukumäki, joka oli
kovassa käytössä.
Projekti päättyi koululaisten talvitaide- ja ulkoilupäivään.
Koko koulun oppilaat ja opettajat tekivät retken The
Snow Show -taidetapahtumaan, jossa talvitaide
esittäytyi koulupihaa suuremmassa mittakaavassa. Neljänsadan
oppilaan joukko hajaantui näyttelyalueelle hetkessä. Monumentaaliset
teokset eivät näyttäneet esiintyvän oppilaille tylsinä,
kun niitä tarkasteltiin moniaistisesti.
Päivän päätteeksi oli koulun talvitaideteoksen avajaiset. Tosin edellisten päivien lämpöaalto muistutti meille lumen
ja jään hetkellisestä luonteesta ja muutti avajaiset päättäjäisjuhlaksi. Kaikki teokset eivät säilyneet avajaisiin asti. Se ei kuitenkaan
latistanut juhlan tunnelmaa. Olihan takana monella tavalla iloa tuottanut
talvitaideprojekti. |