Etusivu > Talvikulttuuri > Lumi ja jää oppimisympäristönä |
|
|
|
||||
1. Yhteisöllinen talvitaideprojekti Jarkko Lehtiniemi käsittelee artikkelissaan "Yhteisöllinen talvitaideprojekti – tähtäimessä ympäristön esteettisen laadun parantaminen" yhteisöllisten talvitaideprojektien tavoitteita ja rakennetta projektin suunnittelusta toteutukseen ja arviointiin. Maria Huhmarniemi käsittelee artikkelissaan "Lumiveisto kouluissa" lumiveiston sovellusmahdollisuuksia koulukulttuuriin. Pienimuotoista lumiveistoa on toteutettu vuosien ajan useilla koulupihoilla eri puolilla Suomea. 3. Lumirakentaminen opetuksessa Kai Ryynänen esittelee artikkelissaan "Lumi- ja jäärakentaminen opetuksessa" lumi- ja jäärakentamiseen liittyviä tutkimusalueita sekä Rovaniemen ammattikorkeakoulussa toteutettuja lumi- ja jäärakentamisen koulutuksia. 4. Sosiokulttuurisen innostamisen perusteita Leena Kurjen artikkeli Sosiokulttuurisen innostamisen perusteita talviselle yhteisötaiteelle ja taidekasvatukselle esittelee teoreettisesti niitä lähtökohtia, jotka olivat myös talvitaiteen koulutusprojektin toiminnan perustalla. Kurjen mukaan sosiokulttuurisen innostamisen lähtökohtana on ihmisen arkipäivä. Mennään sinne, missä ihmiset ovat ja elävät, kaduille toreille ja puistoihin, ei jäädä toimistojen ja kulttuurilaitosten kätköihin. Kunnioitetaan osallistujien autonomisuutta ja hyväksytään kulttuurinen moniarvoisuus. Innostamisen rakenteissa on aina mukana kolme ulottuvuutta: pedagoginen, sosiaalinen ja kulttuurinen. Kurjen mukaan talvisen taiteen tekeminen yhdessä, esimerkiksi yhteisötaiteen projektit, auttavat erinomaisesti ihmisiä sitoutumaan omaan lähiympäristöönsä ja toisiinsa dialogin ja jakamisen hengessä. Maria Huhmarniemi esittelee artikkelissaan Talven toimintaa: Yhteisöllistä talvitaidetta The Snow Show -talvitaiteen koulutusprojektissa kuinka talvitaide vietiin Lapin kouluihin oppilaiden ja opettajien pariin. Kouluissa toteutettiin useita toimintatutkimukseen perustuvia yhteistyöhankkeita, järjestettiin opettajille ja oppilaille lumirakentamisen koulutusta, veistotyöpajoja ja lumityövälineiden valmistamisen työpajoja. Kouluyhteistyöpilotissa saatuja tuloksia ja luotua yhteistyömallia sovellettiin onnistuneesti toisen talven kouluprojekteissa, joita pyrittiin juurruttamaan sosiokulttuurisen innostamisen periaatteiden mukaisesti eri yhteisöihin. |
||||
|
|
© Lapin yliopisto, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Rovaniemen ammattikorkeakoulu |