Etusivu > Talvikulttuuri > Lumi ja jää oppimisympäristönä > Lumiveisto kouluissa |
|
Talvi
kokemuksena |
||
|
LUMIVEISTO KOULUISSA |
|
|||||
|
Talvitaiteen erilaisista ilmentymistä lumiveisto on helpoimmin sovellettavissa kouluopetuksen osaksi – ei ainoastaan kuvataiteen opetukseen vaan koko kouluyhteisöä läpäiseväksi toiminnaksi. Monissa kouluissa lumiveistosta onkin hyviä kokemuksia. Tämän artikkelin lainaukset ovat kokemuksia projekteista, joita kuvataideopettajat ovat toteuttaneet Virt@-koulutuksen (Taideteollisen korkeakoulu, taidekasvatuksen osasto) Ympäristökasvatus ja kuvataide yhteisössä -kurssilla (Lapin yliopisto, taidekasvatuksen yksikkö.) Lumiveistoprojektin tavoitteena voi olla niin koulun pihan viihtyvyyden lisääminen, oppiaineiden integrointi kuin ulkoilmapäivän toteuttaminen tai kouluyhteisön sisäinen kehittäminen. Usein lumiveistoprojekti soveltuu yhteistoiminnallisuuteen eri oppilaitosten ja luokka-asteiden välillä.
Koulun oma piha on luonteva paikka lumiveistokselle. Usein pihat ovat talvisin tyhjiä ja autioita tiloja. Toimivat lumiveistokset muodostavat pihalle tuulensuojia ja paikkoja, joihin voidaan kokoontua leikkimään, katselemaan veistoksia tai vaihtamaan kuulumisia. Lumiveistoksilla tai -rakenteilla voi olla myös käytännöllisiä merkityksiä, kuten tilan rajaaminen tai melun vaimentaminen. Yhtä hyvin veistokset voivat olla toiminnallisia, esimerkiksi uuteen ympäristöön sovellettuja perinneleikkien pelialueita. Yhteistyössä autio piha voi muuttua veistospuistoksi tai seikkailuradaksi.
Parhaimmillaan koulun piha on virikkeellinen oppimisympäristö, jolla on useita käyttäjäryhmiä. Piha voi toimia harrastus- ja kokoontumispaikkana koulupäivän jälkeenkin. Talvinen pihaprojekti edellyttää kuitenkin huolellista suunnittelua ja yhteistyötä kiinteistöstä vastaavien tahojen kanssa, jotta löydetään parhaimmat ratkaisut pihan kunnossapidon ja huoltoajoneuvojen kannalta. Lumiveisto soveltuu kouluopetuksessa tietoaineiden ja toiminnallisen oppimisen yhdistämiseen oppilaille mielekkäällä tavalla. Lumiveistoon voikin liittyä useiden eri oppiaineiden sisältöjä. Veistossa tutustutaan lumen lujuus- ja muodonmuutosprosesseihin, tiheyteen, valon heijastamiseen, lumihiutaleen kide- rakenteeseen ja veden eri olomuotoihin. Veistosten teemaa, aihetta ja muotoa voidaan työstää kuvataiteen, äidinkielen tai biologian ja historian tunneilla. Myös toteutukseen voi liittyä oppiaineiden integrointia. Joissakin kouluissa lumimuotteja on rakennettu teknisentyöntunneilla ja lumiaihiot on poljettu liikuntatunneilla.
Pieniä teoksia voi veistää kaksoistuntien aikana, ja jos useat oppilasryhmät työstävät pieniä veistoksia, muodostuu niistä lopulta isoja kokonaisuuksia. Lumiveisto soveltuu myös teema- tai ulkopäivän toiminnaksi. Sen sisällöllisenä painoalueena voi olla ympäristö- tai arkkitehtuurikasvatus: ympäristön havainnointi ja suunnittelu tai rakentelu ja muotoilu. Lumiveisto voi olla myös vaihtoehto muiden talviliikuntalajien joukossa. Lumiveisto on yhteistoimintaa. Kymmenvuotiaat oppilaat voivat veistää kantiltaan metrin kokoisista lumiaihioista veistoksia, neljän hengen ryhmissä, reilun kaksoistunnin aikana. Pienissä ryhmissä vanhemmat oppilaat voivat veistää kooltaan näyttäviä veistoksia ja lumirakenteita. Koulun yhteisyyttä voi tukea pyytämällä vanhempia osallistumaan lumirakentamiseen. Veistosten valmistuttua voi järjestää juhlat tai lumiveistokset voivat itsessään toimia juhlapäivän näyttämönä tai ulkoilmateatterin lavasteena.
Lumiveistoprojektin toteuttaminen vaatii aikaa ja innostusta. Hyvin onnistunut projekti innostaa kuitenkin myös muita talvitaiteen pariin ja lopulta toiminta on olennainen osa talvikulttuuria ja -ympäristöjä.
Lukiossa tai ammattioppilaitoksessa toteutettavassa lumiveistoprojektissa tavoitteet voivat olla laajat aina aktiivisten kansalaisten kasvattamisesta yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Vaarainpuisto-projektissa, joka toteutettiin Ympäristö- ja kuva -kurssin puitteissa, rakennettiin lumiveistoksia leikkipuistoon. Projektin ja sen saamaan julkisuuden konkreettisena vaikutuksena oli leikkipuistoalueelle järjestetty talvikunnossapito. Projektin yhteistyöverkosto oli laaja:
|
||||
|
© Lapin yliopisto, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Rovaniemen ammattikorkeakoulu |