Etusivu > Talvikulttuuri > Lumi ja jää oppimisympäristönä > Lumi- ja jäärakentaminen opetuksessa
talvitaiden projektin logo
talvi ja taide
lumi ja jää
talvikulttuuri
projektiesittely

Talvi kokemuksena
Talven kulttuuri
Lumi ja jää oppimisympäristönä < Lumi- ja jäärakentaminen opetuksessa


 

 

LUMI- JA JÄÄRAKENTAMINEN OPETUKSESSA


  1. Yhteisöllinen talvitaideprojekti
  2. Lumiveisto koulussa
  3. Lumirakentaminen opetuksessa
  4. Sosiokulttuurisen innostamisen perusteita
  5. Talven toimintaa


Kemin kaupunki / Snow Show -projekti.
Iglun rakentaminen ja lumen tiivistäminen ovat perusasioita. Lisäksi kurssilla voidaan tehdä lumiharkkorakentamista tai kaariholveja kohteesta riippuen.

Rovaniemen ammattikorkeakoulun (Ramk) opetuksen, tutkimuksen ja kehittämistoiminnan eräänä painopistealueena on kylmien olosuhteiden hallinta. Se tukee eri sovellutuksillaan auto- ja kuljetusalan, rakennusalan, ihmisten hyvinvoinnin sekä matkailun ja siihen liittyvän elämystuotannon kehittymistä.

Tutkimus- ja kehitystoiminnassa yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena on lumi- ja jää rakennetussa ympäristössä. Lumi ja jää materiaalina sekä rakenteena vaatii runsaasti erilaista tutkimusta. Tutkimusalueita ovat muun muassa lumen ja jään tekniset ominaisuudet, työmenetelmät, yhdistetyt rakenteet sekä lumireitistöt ja niiden kunnossapito. Kehitystoiminta tähtää esteettisten, kokonaistaloudellisesti edullisten ja turvallisten lumi- ja jääympäristöjen tuottamiseen niin matkailuelinkeinolle kuin paikallisille asukkaillekin.

Ramkin tekniikan ja liikenteen yksikössä on usean vuoden aikana annettu opetusta lumen ja jään alueelta. Opetuksen tavoitteena on lisätä tekniikan ja luonnonvara-alan opiskelijoiden valmiuksia suunnitella ja toteuttaa turvallisia rakennelmia ja rakenteita lumesta ja jäästä. Aluksi opetus on ollut tutustumista lumeen rakennusmateriaalina ja oppilaitoksen piha-alueelle on rakennettu joitain lumiteoksia. Myöhemmin lumi- ja jäärakentamisen opintojaksoa on kehitetty. Nykymuodossa lumi- ja jäärakentamisen kurssi on kahden opintoviikon laajuinen jakaantuen teoria- ja käytännönjaksoihin.

Teoriajaksolla opiskelijat perehtyvät muun muassa lumen ja jään teknisiin ominaisuuksiin, lumirakentamisen viranomaissäätelyyn, aiempiin rakennuskohteisiin sekä erilaisiin työtapoihin. Lisäksi käydään läpi teknisiä seikkoja, joita tulee huomioida, kun rakennetaan suuria rakennelmia yleisökäyttöön. Kurssin pääpaino on kuitenkin käytännön oppimisessa. Opiskelijat työskentelevät teoriajakson jälkeen oikeissa lumirakennuskohteissa ja pääsevät näin heti soveltamaan oppimaansa käytäntöön. Kohteet ovat vaihdelleet eri vuosina. Lumirakentamista on opiskeltu esimerkiksi Rovaniemen lumikirkkojen sekä Lumen ja jään elämysteatterin parissa. Käytännön kohteissa on toimittu yhteistyössä muiden oppilaitosten, yritysten ja yhteisöjen kanssa.

Ramkissa on tehty yhteistyötä myös Kemin lumilinna organisaation kanssa. Vuoden 1999 – 2000 Lumilinnassa oli käynnissä Ramkin maanmittausopiskelijoiden projekti, jossa he seurasivat talven ajan Lumilinnan käyttäytymistä linnan elinkaaren eri vaiheissa. Talven 2000 – 2001 aikana insinööri Arto Konttila laati opinnäytetyönsä aiheenaan lumirakentamisen työtapojen vaikutus lumen tiheyteen ja tiiveyteen. Opinnäytetyöhön liittyvät kenttäkokeet hän teki Kemin Lumilinnassa, Rovaniemen lumikirkossa sekä Rovaniemen Konttisenpuiston lumiteoksissa. Opinnäytetyön tuloksia on käytetty laadittaessa Lumirakentamisen viranomaisohjeita.

Kai Ryynanen | Kirjallisuusartikkelin tulostus versio. Avaa uudessa ikkunassa.




 


© Lapin yliopisto, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Rovaniemen ammattikorkeakoulu

yhteystiedot etusivulle kartta in english oppimateriaali