Etusivu > Talvi ja taide > Talvi taiteessa |
|
|
|
||||
Tuija Hautala-Hirvioja käsittelee artikkelissaan "Talvi kuvataiteessa" talven kuvauksia 1500-luvulta nykypäivään. Hän esittelee muun muassa Olaus Magnuksen, A.F. Sköldebrandin ja Giuseppe Acerbin talvikuvauksia sekä Magnus ja Ferninand von Wrightin, Hjalmar Munsterhjelmin ja monien muiden kuvataitelijoiden teoksia. 500 vuoden aikana talven kuvaukset ovat muuttuneet kylmyyden ja pimeyden kuvauksista talven kauneuteen. 2. Talvi 1900-luvun pohjoissuomalaisessa kuvataiteessa Maria Huhmarniemi käsittelee artikkelissaan "Talvi 1900-luvun pohjoissuomalaisessa kuvataiteessa" Einari Junttilan, Reidar Särestöniemen ja Kalervo Palsan teoksia pohtien, miten talvi, lumi ja jää esiintyvät heidän teoksissaan. 3. Talvimaisemat Lapin kirjallisuudessa Riitta Kontio käsittelee artikkelissaan "Ahdistuksen ja vapautuksen talvimaisemat pohjoissuomalaisessa kirjallisuudessa" talvea lappilaisessa kirjallisuudessa. Esimerkkeinä hän käyttää Kirsti Simonsuuren, E. N. Mannisen, Samuli Paulaharjun, Annikki Kariniemen, K. M. Walleniuksen, Jussi Lainion, Mirjam Kälkäjän ja Esko Sarkisen teoksia. Sisko Ylimartimo käsittelee artikkelissaan "Talvi ja satu" H. C. Andersenin Lumikuningatarta, C. S. Lewisin Velhoa ja Leijonaa ja Tove Janssonin Taikatalvea analysoiden talvelle ominaisia piirteitä sadussa. Mervi Autti käsittelee artikkelissaan "Talvi valokuvassa – turistin pyhäpäivä, alkuperäisen arki" talvea valokuvauksessa kolmen esimerkin, R. Schaumanin, Matti Saanion ja Marja Vuorelaisen, kuvien kautta. Talvi esitetään toisaalta matkailijan, hiihtäjien ja laskettelijoiden onnelana ja toisaalta elinympäristönä. 6. Lumi Yhdysvaltain kirjallisuudessa Matti Savolainen käsittelee artikkelissaan "Valkoisuus, lumi, mysteeri: Kulttuurisia merkkejä Kanadan ja Yhdysvaltain kirjallisuudessa" talven merkityksiä esimerkkinään muun muassa Samuel Taylor Coleridgen runo "Vanhan merimiehen tarina", Herman Melvillen romaani Mody Dick, Thomas Mannin Taikavuori, Ernest Bucklerin romaani The Mountain and the Valley ja Norman Mailarin Why Are We in Vietnam. Savolainen osoittaa kirjallisuudesta poimituilla esimerkeillään kuinka talvi, lumi ja valkoisuus saavat erilaisia merkityksiä havaitsijan kulttuurisesta ja maantieteellisestä sijainnista riippuen. Yleistäen voidaan todeta, että valkoiseen valtakulttuuriin kuuluvan nähdessä talven ahdistavana ja pimeänä ja pitäessä lunta vastustajana, näkevät pohjoiset alkuperäiskansat lumen ystävänä ja liittolaisena. |
||||
|
|
© Lapin yliopisto, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Rovaniemen ammattikorkeakoulu |